Agresivní chování a odmítání roušek. Lidé přestávají být v obchodech opatrní, říká předseda asociace

Personál malých regionálních prodejen se musí v současné době častěji než na jaře vypořádat s vysokou agresivitou lidí, kteří nechtějí dodržovat vládní opatření. Zákazníci v těchto obchodech dělají větší nákupy než obvykle. Prodejci tak čelí většímu tlaku než při první vlně pandemie, uvedl předseda Asociace českého tradičního obchodu Pavel Březina.

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Lidé v poslední době volí malé prodejny i pro větší nákupy | Foto: Michaela Danelová | Zdroj: iROZHLAS.cz

Na jaře si podle Březiny lidé pomáhali, byli opatrnější a solidárnější. „Nyní je riziko nákazy výrazně vyšší, spousta zákazníků je naštvaná, někteří odmítají v obchodě nosit roušky,“ uvedl Březina. Možnosti a kompetence personálu jsou podle něj omezené a více než obvykle musí ke konfliktům se zákazníky přivolávat policii.

Svaz kritizuje zavření obchodů v neděli. ‚Zvýší se koncentrace lidí. Polsko šlo opačnou cestou,‘ říká Prouza

Číst článek

Březina dále upozornil, že vysokým rizikem nákazy je personál prodejen ohrožen stejně jako zdravotníci či hasiči v první linii. „Možný vývoj situace jsme předpokládali a předzásobili se ochrannými prostředky i dezinfekcí,“ řekl spolumajitel jihomoravské sítě prodejen Brněnka Miloš Škrdlík.

Malé prodejny jsou běžně místem rychlých a doplňkových nákupů. Lidé je ale v současné době podle Březiny volí pro hlavní nákupy, především díky tomu, že je mají v docházkové vzdálenosti od domu. Lidé více kupují ovoce, zeleninu, maso a také alkohol.

Ve snaze oslovit nové zákazníky, nebo si loajalitu udržet i mimo krizi, začaly některé regionální obchody nabízet služby běžné ve velkých městech. Například maloobchodní síť COOP spustila v září e-shop.

Nouzový stav už na jaře přivedl do malých obchodů více zákazníků. Zatímco před karanténou tržby v malých prodejnách zaznamenaly meziroční pokles o 0,3 procenta, za nouzového stavu vzrostly o 5,2 procenta, uvedl dříve ředitel pro vztahy s řetězci společnosti Nielsen Lubomír Mechura.

Nezávislý trh prodejen s potravinami a smíšeným zbožím přišel za poslední tři roky o více než 1800 obchodů do 400 metrů čtverečních. Loni jich fungovalo na 12.000, pokles zpomalil. Zaniklo jich 195, meziročně o 62 procent méně.

ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme