Maturitní zkoušky budou bez slohových prací z českého i cizího jazyka, řekl Plaga
Studenti nebudou muset letos při maturitách psát slohové práce z českého ani cizího jazyka. Didaktické testy studenti psát budou, ale prodlouží se doba, kterou mají na vypracování. Ve čtvrtek na tiskové konferenci to oznámil ministr školství Robert Plaga (za ANO). Období školních maturit se prodlouží do 25. června, pro praktické zkoušky do 27. srpna. Praktická výuka bude možná i o letních prázdninách.
Pandemie koronaviru narušuje podle Plagy především praktickou a profilovou část maturitních a závěrečných zkoušek. „Proto jsou zrušeny slohové práce z českého a cizího jazyka,“ řekl ministr školství.
Netýká se to ale didaktických testů, které žádali studenti také zrušit. „Didaktické testy tvoří minimum pro všechny, je to minimálním státní úroveň a je na ni možné se připravit distančně,“ řekl Plaga.
K úpravě ale dojde. „Zohlednili jsme stres a tlak studentů, kteří nemají na růžích ustláno. Prodloužíme čas na realizaci těchto testů,“ dodal. U českého a cizího jazyka o 10 minut a u testu z matematiky o 15 minut.
Studenti, kteří pomáhali během pandemie, budou mít podle Plagy na jaře dvě možnosti, kdy budou moci didaktické testy složit. Druhý bude zřejmě v průběhu června, dodal ministr školství.
Ministerstvo jim navýší počet opravných pokusů z běžných dvou na tři. K mimořádnému termínu zkoušky v červnu se budou moci přihlásit i maturanti, kteří budou při řádném termínu testů v karanténě, uvedl ministr.
U praktické zkoušky budou moci podle Plagy změnit ředitelé formu, délku a způsob hodnocení. Mohou zvolit například písemnou zkoušku.
Přijímací zkoušky na čtyřleté střední školy budou na jaře nepovinné. U maturit půjde změnit termín
Číst článek
Závěrečné zkoušky učňů budou mít dvě části místo tří. Praktická zkouška bude povinná pro všechny. Zda ji doplní písemná, nebo ústní část, bude moci podle Plagy určit škola.
K maturitě i závěrečným zkouškám bude připuštěn každý, kdo prospěl v prvním pololetí. Ministerstvo školám doporučí, aby se od února ve výuce u závěrečných ročníků zaměřily jen na přípravu ke zkouškám.
Většina škol podle Plagy nevyužila doporučení ministerstva školství, aby místo známek v pololetí přistoupila ke slovnímu hodnocení.
„Zhruba třetina škol použila kombinaci slovního hodnocení a hodnocení známkou, což si myslím, že je solidní. Slovní hodnocení jsem zaznamenal v osmi až deseti procentech škol. Není cílem ministerstva, aby diktovalo na jednu nebo druhou stranu,“ řekl Plaga.