Krajům 420 milionů na platy řidičů nestačí, vlastní vyčíslení nákladů ale v termínu nedodaly

Do 30. dubna měla Asociace krajů vládě poslat vyčíslení nákladů na navýšení platů řidičů linkových autobusů. Jenže to nestihla a podklady dodá až do 12. května. Radiožurnálu to řekli její zástupci. Kabinet už dřív vyhradil na navýšení platů šoférů 420 milionů korun, to ale asociaci zřejmě stačit nebude.

Tento článek je více než rok starý.

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Po silnici jezdí stovky aut denně včetně linkových autobusů

Po silnici jezdí stovky aut denně včetně linkových autobusů | Foto: Michal Polášek

Předsedkyně Asociace krajů Jana Vildumetzová z hnutí ANO řekla, že kraje náklady vyčíslily na 840 milionů korun. Tyto peníze podle ní chtějí regiony od vlády získat v plné výši.

„Chtěli bychom je dostat prostřednictvím programu Státního fondu dopravní infrastruktury na opravy silnic druhých a třetích tříd. A to z toho důvodu, že stát nemůže dát účelovou dotaci na řidiče, protože my je jako kraje nezaměstnáváme, ale máme uzavřené smlouvy s jednotlivými dopravci," vysvětluje Vildumetzová.

Liberecký kraj přesné číslo nezná

Vláda už dřív vyhradila na navýšení platů šoférů 420 milionů korun z rozpočtové rezervy a dala Asociaci krajů čas do konce dubna, aby náklady prokázala. Ta to ale kvůli shromažďování materiálů z regionů nestihla a materiál zašle do 12. května. Jeho finální podobu taky nejdřív projedná rada asociace, sejde se příští pátek.

Podle informací Radiožurnálu má ze všech regionů největší náklady Středočeský kraj. Na vyšší platy řidičů letos vynaloží 124 milionů korun. Následuje se 100 miliony jihomoravský kraj. Naopak nejmenší náklady má Karlovarský kraj a to 16 a půl milionu.

Třeba v libereckém kraji je ale s vyčíslením nákladů problém. „To je prostě teoretické vyčíslení. My jsme jeden z těch krajů, který už má smlouvy s většinou dopravců na základě zadání veřejných zakázek. Jsme v trochu složitější situaci, než ty kraje, které mají smlouvy původní a mohou je jednoduše dodatkovat. My naší cenu ještě neznáme, probíhají jednací řízení bez uveřejnění a jednání s jednotlivými dopravci," říká tamní hejtman Martin Půta z hnutí STAN. Částku předběžně odhaduje na 46 milionů korun.

Premiér přitom chce po krajích před uvolněním peněz přesné vyčíslení. A to právě včetně dodatků smluv, které kraje uzavírají s dopravci, aby jim poslaly víc peněz na platy řidičů.

Platy šoférů linkových autobusů nařídila od ledna zvýšit vláda a to zhruba o třetinu. V některých krajích se to ale hlavně kvůli smlouvám s dopravci nedařilo a odbory kvůli tomu vyhlásily na 6. dubna celostátní stávku. Ta nakonec výrazněji zasáhla jen Jihomoravský a Olomoucký kraj, částečně taky Pardubický a jen okrajově Zlínský.

Václav Štefan Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme