Kupčení s českými vízy na Ukrajině. Reportéři Radiožurnálu skrytě natočili obchod za desetitisíce

Reportéři Radiožurnálu skrytým natáčením zmapovali, jak překupníci na Ukrajině kupčí s českými vízy. Princip není nijak složitý. Ukrajinci zaplatí zprostředkovatelské agentuře, která jim přeprodá termín pohovoru na českém zastupitelském úřadu. Do elektronického pořadníku se totiž nelze zapsat, termíny schůzek jsou neustále obsazeny právě agenturami.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Internetové stránky agentury zprostředkovávající česká víza | Foto: Visapoint.org

Figurant Radiožurnálu si sjednal schůzku v jedné z několika ukrajinských agentur, které slibují zajištění víz. Na první pohled vše vypadá profesionálně - v kanceláři sedí mladá dívka, která zdvořile vysvětluje, co bude potřeba. Agentura našemu figurantovi zajistila nejen termín pohovoru na českém úřadě, ale i fiktivní potvrzení, že má na účtu dost peněz. Což je podmínka k získání víza.

Přehrát

00:00 / 00:00

Reportéři Radiožurnálu skrytým natáčením zmapovali, jak překupníci na Ukrajině kupčí s českými vízy.

„Že to kontrolují po telefonu, je skutečně pravda,“ potvrzuje dívka. „Ale pokud by zaslali žádost, tak toto konto nefunguje, že?“ ptá se figurant na fiktivní účet.

„Asi chápete, jak to je, je to v podstatě trestný čin. Pokud by to bylo tak, jak by to mělo být, tak jenom jeden z deseti lidí bude dostávat vízum. Takže oni tam můžou zavolat,“ vysvětluje dívka.

Na stopě ukrajinského byznysu s českými vízy: pohovor a fiktivní potvrzení vyjdou na tisíce korun

Číst článek

Figurant Radiožurnálu nakonec zaplatil jen za termín agentuře 200 euro, tedy 5 500 korun. K tomu ještě skutečnou cenu za vízum – to dlouhodobé stojí zhruba 3000 korun.

Podle Ivo Dokoupila, který dlouhou dobu na Ukrajině pracoval pro nevládní organizaci Člověk v tísni, se může celková cena v některých agenturách vyšplhat až na desetitisíce korun.

Ministerstvo o kupčení ví

„To, co člověka jako první udeří do očí, když tam přijede, je, že úplně všude - v autobuse, na náměstí, v obchodech – visí reklamy na víza do České republiky a do Schengenu,“ popisuje Dokoupil.

Kupčení s českými vízy. 'Může to být byznys za tři miliardy,' říká autor reportáže Janek Kroupa

Číst článek

Náměstek ministra zahraničí Martin Smolek přiznává, že úřad o kupčení ví. Do budoucna tomu prý resort chce zabránit tím, že zavede takzvanou nekonečnou frontu – tedy že počet míst v pořadníku nebude omezen.

„Zabrání to jedné věci. Každý uvidí, že se může zdarma skutečně proklikat k nějakému datu. Že nám tam ti falešní klikači naklikají nejdříve 50 milionů termínů žádostí o schůzku, je ve velmi krátké době přestane bavit,“ vysvětluje Smolek.

Markéta Chaloupská, Janek Kroupa Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme