Kvůli kauze Diag Human museli špičkoví muzikanti vrátit nástroje

Přední čeští hudebníci museli kvůli exekučním nárokům firmy Diag Human vrátit nástroje. Měli je vypůjčené ze Státní sbírky hudebních nástrojů, které spravuje Národní muzeum. Šlo o desítku historických houslí a violoncell od předních italských mistrů s mnohamilionovou pojistnou hodnotou.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Písničky od srdce

Písničky od srdce | Foto: Fotobanka stock.xchng

„Mohu potvrdit, že ministr kultury Jiří Besser v rámci preventivní ochrany majetku České republiky vydal takové doporučení,“ potvrdil Radiožurnálu bez dalších podrobností mluvčí resortu Stanislav Brunclík.

Kolekci historických nástrojů spravuje Národní muzeum jako příspěvková organizace ministerstva kultury. Instrumenty si mohou dlouhodobě pronajímat muzikanti významných českých souborů. Teď museli některé kusy vrátit do depozitářů.

Přehrát

00:00 / 00:00

Michaela Vetešková o státní sbírce hudebních nástrojů.mp3

„Nástroje jsme si vyžádali k pravidelné dílenské kontrole,“ uvedla za Národní muzeum Dagmar Fialová. Dál se vedení muzea odmítlo k situaci vyjadřovat.

Tři hudebníci Radiožurnálu řekli, že nástroje museli vrátit do depozitářů muzea kvůli tomu, aby je při zahraničních zájezdech nezabavili exekutoři.

Zástupce Talichova kvarteta Petr Prause postup ministerstva kultury chápe:

„Tyto nástroje, které mají nesmírnou hodnotu, nejen finanční, ale i uměleckou,nechceme vystavit jako zálohu někde v Paříži nebo ve Vídni u soudu.“

Violoncellista Prause potvrzuje, že cello od Giovanni Granciniho a housle od Antonia Stradivariho mají stále pronajaté:

„Po tuto dobu samozřejmě neplatíme nájemné a doufáme, že se v nejbližší době všechno vyřeší. Byli jsme požádáni, aby nástroje neopustily ČR, dokud se situace nevyřeší, protože hrozí situace jako v případě Národní galerie,“ dodává Prause.

"Nástroj je pro naši práci klíčová věc a zejména zahraniční pořadatelé chtějí slyšet nejen skvělého interpreta, ale také úžasné staré nástroje," Jitka Vlašánková

Dvoje housle museli dočasně vrátit také členové Zemlinského kvarteta, violoncellistka Jitka Vlašánková z Martinů kvartet také o vzácný hudební nástroj přišla:

„Chápu stát, že si chrání svůj majetek. Nás se to ale dotkne hodně, nástroj je pro naši práci klíčová věc a zejména zahraniční pořadatelé chtějí slyšet nejen skvělého interpreta, ale také úžasné staré nástroje. Má to vliv na naši kariéru a úspěšnost.“

Nástroje 'přiděluje' komise

Státní sbírka hudebních nástrojů obsahuje několik desítek vybraných nástrojů. O tom, kdo na ně bude hrát, rozhoduje komise, jejím členem je také stavitel houslí Tomáš Pilař, podle kterého je česká sbírka vzácná:

„Tyto nástroje jsou vyčleněné jako mimořádně vzácné, hodnotné, které jsou schopné užívání. Jsou mezi nimi nástroje zvučných italských jmen. Ne všechny jsou rozpůjčované a muzikanti si můžou podle seznamu volných nástrojů vybrat. Muzikant musí být důvěryhodný a o nástroj se musí dobře starat, také musí uhradit půjčovné.“

Podle nejmenovaného zdroje z Českého muzea hudby, ve kterém je sbírka umístěna, šlo hlavně o to, dostat do země co nejdříve deset hudebních nástrojů v mnohamilionové pojistné hodnotě. V současné době jsou tyto nástroje zpět pod střechou muzea.

Michaela Vetešková, Aneta Vojtěchová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme