Kvůli krizi dávají Češi přednost levnějším vínům

Spotřeba vína v České republice dlouhodobě stoupá. Jeho obliba se zvyšuje nejen díky tomu, že se zlepšuje kvalita tuzemského vinařství, ale narůstá také dovoz kvalitních vín ze zahraničí.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Pálava | Foto: Věra Strnadová

"V České republice se zvýšila obliba vína zejména ve smyslu přátelštější konzumace oproti tvrdému alkoholu. Víno se pije ve společnosti daleko lépe," přiblížil Rádiu Česko Martin Pouček, tajemník Svazu vinařů České republiky. "Víno se stalo jakousi módní záležitostí v poslední době," doplnil Oldřich Šrůta z firmy Vinodirekt.

Hospodářská krize ale zasáhla i milovníky vína v České republice. Lidé dávají přednost levnějším značkám. Objem, který se v konzumaci zvyšuje, je tedy vyvážen levnějším produktem.

"Zhruba před dvěma třemi lety si na marketech, kde se prodá asi 85 procent vína, zákazník koupil láhev za přibližně 120 korun, někdy i více. Dneska se ta hranice posunula pod 100 korun.," řekl Pouček s tím, že celý systém v Evropské unii je špatně nastaven a podporuje k produkci levných vín.

Přehrát

00:00 / 00:00

Moravské a české vinaře čeká vinobraní. Ptáme se Martina Poučka, tajemníka Svazu vinařů České republiky a druhý je Oldřich Šrůta z firmy Vinodirekt.

"Navíc řada členských států má množství podpor, na které naši vinaři nedosáhnou. Proto jsou schopni nízkou cenu na trhu uplatnit," dodal Pouček.

Vinařství podle tajemníka svazu nikdy nebylo v České republice na takové úrovni jako pivovarnictví. "Ale na druhou stranu je to výhoda, protože se tady vyprodukuje méně vína než se spotřebuje, a proto by neměl být problém jej tady prodat," uvedl.

Česká i moravská vína se podle Poučka dobře uplatňují na trzích nejen domácích, ale i mezinárodních. "Moravští vinaři bývají na většině veletrhů zastoupeni. O jejich úspěších svědčí řada mezinárodních ocenění na těchto zahraničních akcích," dodal Oldřich Šrůta.

Přehrát

00:00 / 00:00

Juniorskou sommelierskou soutěž přiblížil v Ranním interview Radiožurnálu ředitel soutěže Jaroslav Chaloupecký.

Víno nechybí ani na Mezinárodním televizním a rozhlasovém festivalu pořadů o gastronomii Znojemský hrozen 2009, který byl zahájen v úterý. Festival nabízí řadu doprovodných akcí. Jednou z nich je i juniorská sommelierská soutěž.

"Toto je soutěž, která pomáhá získávat zkušenosti mladým sommelierům, aby se trošku zorientovali a ztratili ostych. Oni někdy ty znalosti mají, ale právě díky té nervozitě je neumějí využít," řekl Radiožurnálu Jaroslav Chaloupecký, ředitel soutěže Grand Prix Junior sommelier Znojemský hrozen 2009.

Jan Pokorný, Václav Pešička, Katarína Brezovská Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme