Kvůli nižšímu rozpočtu pro SFDI omezí ministerstvo dopravy výstavbu dálnic

Ministr dopravy Pavel Dobeš odkládá stavbu několika dálnic, rychlostních komunikací a silnic první třídy. Vláda dnes projedná návrh zákona o státním rozpočtu na rok 2012 a při té příležitosti také rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury. Fond má příští rok dostat o deset miliard korun méně, a to 37 miliard.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Rozestavěná část dálnice D3 od Tábora směrem k Veselí nad Lužnicí bude hotová až v polovině roku 2013

Rozestavěná část dálnice D3 od Tábora směrem k Veselí nad Lužnicí bude hotová až v polovině roku 2013 | Foto: Petr Sehnoutka

Ministr Dobeš v Ranním interview Radiožurnálu potvrdil, že na některé stavby tak nebudou peníze a jejich dokončení se zpozdí. Je mezi nimi i pět dálničních úseků. Zpozdí se například východní část Pražského okruhu, čtyři kilometry dálnice D11 nebo spojení Zlína s dálnicí D1.

"Je pravdou, že mnoho těchto úseků, protože jsou financovány jen z národních zdrojů, tak pokud by celkový rámec byl 37 miliard, musely by být opravdu pozastaveny, nebo prodloužena doba jejich výstavby, nebo zcela zastaveny,“ uvedl.

Přehrát

00:00 / 00:00

Hostem ranního interview Radiožurnálu byl teď ministr dopravy Pavel Dobeš.

„Je to z toho důvodu, abychom nemuseli na konci roku 2015 vracet přes 36 miliard korun. Z toho důvodu je třeba stavět jen stavby, které jsou v tuto chvíli zařazeny do program Doprava,“ doplnil ministr.

Náměstek ředitele Státního fondu dopravní infrastruktury Tomáš Čoček na Rádiu Česko potvrdil, že v investiční oblasti je Česko stále více závislé na financování z unijních fondů. Podle něj v podstatě neexistuje významnější stavba, která by nebyla takto spolufinancována.

„My už od roku 2008 s rozpočtem neustále klesáme a je to dáno tím, jak se postupně dočerpávají evropské zdroje. V tento okamžik se dá říci, že významné stavby, které běží z národních zdrojů, jsou v podstatě dvě – okruhy v Brně a dálnice D47. Vše ostatní je kombinace evropských zdrojů a národních prostředků. A náš problém je i ten, že v příštím roce už nebudeme mít dostatek národních prostředků na to, abychom byli schopni efektivně čerpat evropské peníze,“ přiblížil.

Přehrát

00:00 / 00:00

Hostem Rádia Česko byl náměstek ředitele Státního fondu dopravní infrastruktury Tomáš Čoček.

Ministr Dobeš uvedl, že na jednání kabinetu dnes představí všechny stavby, které bude třeba pozastavit. Od vlády chce navýšení Státního fondu dopravní infrastruktury na příští rok.

„Představím důvody, proč je třeba navýšit Státní fond dopravní infrastruktury. Představím také jaké stavby by to opravdu ovlivnilo, přesný seznam. Také budu informovat kolegy ohledně krajské železniční přepravy a dálkové rychlíkové přepravy a problémy na železnici. Prostě si nedokážu představit, že bychom neřešili tuto otázku s ohledem na navýšení rozpočtu,“ řekl ministr Dobeš.

Ministr v Ranním interview Radiožurnálu také připomněl, že na neformálním zasedání Rady ministrů dopravy v Sopotech se projednával i způsob financování dopravní infrastruktury alternativními metodami. Ministři se podle něj snažili najít metodu způsobu financování nejen PPP projekty ale i mimorozpočtového financování.

„Jedním z argumentů, který tam zazněl, byla i potenciální možnost ze strany EU dovolit, že z Evropských fondů by se mohlo kofinancovat nejen z národních rozpočtů, ale i případně ze soukromých zdrojů. A doufám, že EK tento návrh zaznamenala a pokud by v budoucnu tato možnost byla, tak by to mohlo pomoci k tomu, abychom mohli dostat více finančních prostředků na dopravní infrastrukturu,“ dodal.

Zbyněk Zykmund, Martina Spěváčková, bre Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme