Kvůli problémům s registrem strážníci nemůžou pokutovat neukázněné řidiče

Původně deset dnů mělo ministerstvu dopravy stačit na změnu softwaru registru vozidel. Jenže ten ani po čtyřech a půl měsíci nefunguje tak, jak by měl. Stále je pomalý a také nepřesný. Navíc pořád není připojen na základní registry a to všechno komplikuje život i dalším úředníkům.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Registry vozidel konečně fungují. Problémy s nimi nejsou například ani v Jihlavě

Registry vozidel konečně fungují. Problémy s nimi nejsou například ani v Jihlavě | Foto: Lucie Maxová

Problémy to přidělává především policistům a pojišťovnám. Jednak se složitěji dohledávají kradená vozidla, ale to se přes VIN kódy nakonec dá. Složitější je to s řešením přestupků, generovaných takzvanými automatickými systémy, tedy stacionárními kamerami.

Ty vyfotografují í vozidlo překračující rychlost a na základě registrační značky se pak dohledá majitel a přestupek se s ním řeší. A tady je právě ten problém - vinou pomalého registru vozidel se jen těžko zjišťuje, komu auto vlastně patří. Nejvíc potíží s tím je v Praze, kde je těchto kamerových systémů zhruba 25.

Přehrát

00:00 / 00:00

Jaké komplikace přináší nedokonalé fungování registru vozidel, shrnuje redaktorka Eva Kézrová

Strážníci zatím nemají přímé napojení na registry obyvatel a vozidel, takže doposud to fungovalo tak, že kamery vyfotily auto, jehož registrační značku pak strážníci předali na magistrát a ten jim sdělil, komu patří. Pak už přestupek řešili zase strážníci. Podle Pavla Klemy, který je pověřen řízením pražské městské policie, to teď kvůli pomalému registru vozidel není možné.

„My jednáme s ministerstvem už v řádu měsíců o přímém napojení městské policie na tento systém, k tomu bohužel doposud nedošlo. A do toho ještě jediný orgán, který nám s tím mohl pomoci, a to je příslušné pracoviště městského magistrátu, má v dnešní době má, řeknu-li to laicky, samo co dělat, aby to stihlo v běžné pracovní době. A objektivně není schopné zpracovávat ještě tuto agendu pro nás,“ vysvětluje Klema.

Pojišťovnám zase současný registr vozidel působí komplikace při zjišťování, které vozidlo má či nemá povinné ručení. Už pár let Česká kancelář pojistitelů srovnává databáze pojišťoven s registry vozidel, a pokud najdou nesrovnalost, řidiče obešlou a zjišťují, proč povinné ručení nezaplatil, a chtějí po něm pokutu.

Jenže registr vozidel stále vykazuje chyby. A jak potvrzuje Jakub Hradec z České kanceláře pojistitelů, doplácejí na to pak samotní řidiči.

„Pokud od centrálního registru vozidel dostaneme nesprávnou informaci, buďto nesprávnou osobu, nebo informaci i o tom, že vozidlo je registrováno pro provoz, ač ve skutečnosti je třeba dočasně vyřazeno, pak to není naše chyba, je to chyba centrálního registru vozidel. Ale my nemáme jinou šanci než pracovat s daty centrálního registru vozidel, tak jak nám ukládá zákon,“ hájí postup pojišťoven Hradec.

Eva Kézrová, mta Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme