Česko 2:1 Švýcarsko

Laserových útoků na piloty přibývá, zrak mohou poškodit až na dvanáct hodin

Celkem pětatřicetkrát se loni v Česku snažili pachatelé oslnit posádku letadla laserem. To je nejvíc od roku 2013. Piloti útok laserovým paprskem berou jako vážné ohrožení bezpečnosti. Podle pokynů si musí okamžitě chránit zrak a zaznamenat polohu, kde se zhruba útočník nachází. Za ohrožení pilotů může jít viník i do vězení - vtipkování s laserovým ukazovátkem může znamenat i osm let za mřížemi.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Letadlo | Foto: Fotobanka Pixabay

„Během mého leteckého života se tomu stalo asi tak třikrát, takový nejzávažnější případ se nám stal s leteckou záchrankou, kdy jsme startovali s těžce zraněným pacientem a po vzletu jsme byli tím zeleným laserem oslněni a nebylo to nic příjemného,“ popisuje své zkušenosti s laserovými paprsky pilot vrtulníku Robert Rajtmajer, který v minulosti pracoval i pro armádu.

Naštěstí ho zelený laser nezasáhl přímo do oka a nezpůsobil mu zdravotní komplikace. I tak se zrak vzpamatovává z oslnění i půl minuty.

Přehrát

00:00 / 00:00

Piloti útok laserovým paprskem berou jako vážné ohrožení bezpečnosti. Pachatel může jít až na osm let do vězení

„Závažnějším případem je to, když dojde k poškození zraku – většinou to bývá dočasné – například do 12 hodin se zrak obnoví. Další možný, nejjednodušší případ je, když je člověk jen dočasně oslněn, jako když vám někdo pustí dálková světla na silnici do očí,“ říká.

Počet útoků na piloty roste. Loni se pachatelé pokusili oslnit 35 posádek letadel. Útočili na piloty vrtulníků, malých ultralightů i dopravních letadel. Necelá polovina z oznámení se týká pražského Letiště Václava Havla.

„Je to ochrana zraku brýlemi, dále možnost zastínit okénka v kokpitu, a jako třetí možnost je rozsvítit kokpit, aby se zmírnil kontrast mezi osvětlením v kokpitu a tím paprskem,“ vysvětluje tamní ředitel provozní bezpečnosti Libor Kurzweil, jak se pak musí podle předepsaných pokynů pilot zachovat.

Piloti pak mají zaznamenat místo, odkud útočník laserem svítí. Informace dostane policie. Útok laserem na pilota je trestný čin. Řadí se k obecnému ohrožení, za které hrozí trest od tří do osmi let.

V Británii se množí útoky laserem na piloty, letec British Airways má popálenou sítnici

Číst článek

Kurzweil říká, že výhodu mají čeští piloti, kteří už okolí Ruzyně znají a místo popíšou přesně. „To je nesmírně cenná informace pro další fázi postupu, kterou je nahlášení tohoto případu na stanoviště Řízení letového provozu a to má pak jasně dané noty, jak informaci předat Policii ČR k dohledání pachatele. Výhodu tedy mají piloti, kteří tu jsou doma. Dokážou lépe odhadnout, odkud byl útok veden.“

„Vypátrání a prokazování této trestné činnosti je velmi složité. Pokud není tento laser použit ještě jednou a není lokalizované místo, tak v osídlené oblasti je složité vypátrat pachatele. Motivy jsou různé, ale ve většině případů se policisté setkávají s tím, že si lidé neuvědomují, čeho se dopouštějí. Myslí si, že laser je hračka,“ říká mluvčí policejního prezidia Eva Kropáčová

První útok laserem na pilota se v Česku objevil v roce 2009. Zelené paprsky zaměstnávají policii i v dalších státech. Například ve Velké Británii se musel pilot po útoku laserem před rokem dokonce vrátit zpět na letiště v Londýně.

Veronika Hlaváčová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme