Místo přívozu konečně most. Pražské Holešovice a Karlín spojila lávka HolKa, čekalo se na ni přes 20 let
Lidé v Praze můžou od pátku využívat novou Štvanickou lávku. Ta přes Vltavu spojuje Holešovice s Karlínem, je ale možné z ní sejít i na ostrov Štvanice. Kvůli otevření lávky v pátek zároveň naposledy vyjel přívoz P7 mezi Karlínem a Holešovicemi.
Nová asi 300 metrů dlouhá Štvanická lávka, přezdívaná HolKa, má usnadnit pěším i cyklistům cestu mezi městskými částmi Praha 7 a Praha 8. Konstrukce spojení má vydržet až sto let.
Holešovice a Karlín spojí lávka HolKa. Je z unikátního materiálu a při povodních se zvedne o několik metrů
Číst článek
„Lávka je z ultra vysokohodnotného betonu, což je takový speciální kompozitní materiál, který má vynikající mechanické vlastnosti, je trvanlivý, mrazuvzdorný, má dobrou pevnost v tahu a pevnost v tlaku,“ říká architekt Petr Tej, který lávku navrhoval společně s Markem Blankem a Janem Mourkem. Autorem ornamentálního madla se sochařskými prvky je sochař Aleš Hvízdal.
„Má kvalitní povrch, takže do něj nezateče voda, a připomíná svým povrchem bílý mramor,“ dodal.
Raritou je i zdvihací systém, který má lávku ochránit při povodních. „Funguje tak, že v jednom místě je kloub, tedy ocelový prvek, kolem kterého se vše otáčí. A v opěře na holešovické straně je hydraulický píst, který celou lávku zdvihne do pozice o 3,2 metry nahoru,“ řekl už dříve Radiožurnálu Tej.
Autoři se chtěli charakterem lávky přiblížit pražským mostům, konstrukce typově navazuje například na Karlův most nebo most Legií.
Stavba lávky stála 352 milionu korun a trvala dva roky. Nyní jí mohou využívat pěší i cyklisté. I přes poměrně rychlé dokončení projektu ale obyvatelé Prahy 7 a Prahy 8 čekali na spojení mezi Karlínem a Holešovicemi přes dvacet let – město totiž záměr postavit mezi nimi lávku poprvé oznámilo už v roce 1999.