Lávku v Nymburku postaví firma Jiřího Stráského. Architekt projektoval i tu v Troji

Nymburk v pátek vybral návrh na novou lávku přes řeku Labe. Vítězem se stala firma Stráský, Hustý a partneři. Jejím jednatelem a zároveň autorem návrhu je projektant Jiří Stráský. Ten je autorem jak té původní, která byla stržena kvůli havarijnímu stavu, tak projektoval i lávku v pražské Troji, která se zřítila.

Nymburk Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Příčiny sobotního zřícení lávky pro pěší v Praze-Troji zatím nejsou známy, určí je soudní znalec. Neštěstí, při kterém byli zraněni dva lidé těžce a dva lehce, vyšetřuje policie. S ní spolupracuje i autor a projektant konstrukce Jiří Stráský.

Autor a projektant trojské a nymburské lávky Jiří Stráský | Foto: Karel Puš | Zdroj: koláž iRozhlas.cz

Odborní porotci vybírali z celkem šesti návrhů. Zůstaly pro ně anonymní, autora vítězného návrhu se tak dozvěděli až po jeho zvolení. Původně se do soutěže přihlásilo 14 zájemců.

„Návrhy byly na velmi vysoké úrovni technické i architektonické, takže nebylo tak jednoduché učinit výběr. Byly tam různé typy konstrukcí,“ řekl v pátek novinářům předseda poroty Jan Vítek. Objevily se podle něj například obloukové konstrukce nebo konstrukce podporované lany.

Nová lávka v Nymburku

Nová lávka bude mít obloukovou konstrukci a bude o metr širší než původní. Cenově by se měla stavba vejít do 40 milionů korun, přesnou cenu ale určí až detailní projekt, který teď firma musí zpracovat. Nová lávka by mohla stát v roce 2020.

Sedmičlenná porota hodnotila tři oblasti - celkové řešení a začlenění do prostoru města, splnění stavebního programu, kde se vyhodnocovalo, jak jednotlivé projekty splnily uživatelské parametry. Třetí oblast tvořila údržba a celoživotní náklady.

Do blízkosti starého mostu se hodí oblouková konstrukce, dobře tam zapadá. Z hlediska uživatelských parametrů byly klíčové sklony, aby lidé nechodili příliš nahoru a dolů, dodal Vítek.

Vítězný návrh má podle něj takzvanou integrovanou konstrukci, která je jednoduchá na údržbu, protože nepoužívá dilatační závěry ani ložiska, která mají kratší životnost, než samotný most.

Nedohodne-li se město s vítězným autorem na vypracování projektu, dostane příležitost druhý, případně třetí návrh v pořadí.

Návrh, jak by měla vypadat nová lávka v Nymburku. Od firmy Stráský, Hustý a partneři | Zdroj: Městský úřad Nymburk

Nymburská a trojská lávka

Nymburská lávka byla v havarijním stavu. Město ji muselo nechat zbourat, protože hrozilo, že se zřítí. Pěší nesměli lávku využívat už od loňského prosince. Lodě dostaly zákaz proplovat pod lávkou letos v červnu. Od září strženou lávku v Nymburku nahradil přívoz.

Lávka pro pěší mezi Císařským ostrovem a Trojou v Praze spadla na začátku loňského prosince. Při nehodě byli zraněni čtyři lidé.

„Z hlediska projektu jsme udělali všechno pro to, aby konstrukce byla v pořádku. A správně jsme ji vyzkoušeli - když se postavila, tak jsme ji zkoušeli 38 nákladními vozidly. Potom přišly podrobné dynamické zkoušky, konstrukce byla rozkmitána tak, abychom měli jistotu, že nevzbuzuje nepříjemné pocity,“ popisoval Stráský po zřícení trojské lávky v rozhovoru pro Radiožurnál.

Lávka v Nymburce (archivní foto) | Foto: Michal Trnka | Zdroj: Český rozhlas

Zřícená visutá lávka přes Vltavu v Praze-Troji. | Foto: Karel Puš | Zdroj: Český rozhlas

ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme