Vlaky kvůli ledovce nabírají desítky minut zpoždění, největší problémy hlásila Česká Třebová

Ledovka nadále komplikovala dopravu na českých silnicích a železnicích. Nejhorší byla situace na Vysočině a v Olomouckém a Pardubickém kraji. Na trati mezi Českou Třebovou a Brnem nabíraly vlaky šedesát až devadesát minut zpoždění. Problémem byla pro vlaky hlavně led na trolejích. Musely proto přepřáhnout za dieselové lokomotivy. Situace se kolem poledne začala vracet do normálu.

Aktualizováno Praha (Aktualizováno: 11:25 3. 12. 2018) Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejvyšší stupeň výstrahy platí v části Pardubického, Jihomoravského, Olomouckého kraje a Vysočiny. Ilustrační foto | Foto: Josef Ženatý | Zdroj: Český rozhlas

Jeden z největších železničních uzlu v Česku - Česká Třebová v Pardubickém kraji se potýkal s ledovkou. Spoje kvůli zamrzlým trolejím nabírajaly velká zpoždění, a to ve všech směrech.

„Problémy jsme měli ve všech třech směrech, a to jak na Olomouc a Brno, tak i Prahu,“ řekl Radiožurnálu mluvčí Správy železniční dopravní cesty Pavel Tesař.

„Nejvážnější situace byla v úseku Česká Třebová – Zábřeh na Moravě, kde byla možná jízda vlaků pouze za pomoci dieselových lokomotiv. A náhradní doprava autobusy nebyla vzhledem k nesjízdnosti silnic možná. Vlaky SuperCity Pendolino nejezdily v úseku Pardubice - Olomouc,“ sdělila Radiožurnálu pmluvčí Českých drah Vanda Rajnochová.

A dodala, zpoždění vlaků Český drah mohlo dosahovat od 30 do 90 minut. Podle mluvčího RegioJetu Aleše Ondrůje bylo zpoždění jejich spojů zhruba od 60 minut až do 2,5 hodiny.

„Komplikovaná byla situace zejména u spojů do Košic. Ranní spoj z Prahy do Košic jsme museli zrušit, a to z toho důvodu, že nám nepřijela souprava, která byla na cestě v opačném směru,“ doplnil Ondrůj s tím, že firma počítá, že cestujícím bude vracet část nebo celou cenu jízdného.

Mezinárodní rychlíky z Prahy na Vídeň nebo Bratislavu a Budapešť jezdily odklonem přes Havlíčkův Brod. Odstranit souvislou námrazu na trolejích bylo podle Tesaře velmi obtížné.

„Snažili jsme se se troleje od námrazy čistit, ale bylo to problematické, protože stále pršelo a na trolejích byla souvislá námraza. Většinou nám pomáhá počasí. Očekáváme, že během dne se bude oteplovat, což by nám mohlo pomoci,“ doplnil mluvčí Správy železniční dopravní cesty.

Situace se kolem poledne začala vracet do normálu. „Mezi 10. a 11. hodinou dopoledne byl obnoven elektrický provoz mezi Českou Třebovou a Zábřehem na Moravě,“ uvedl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský. Provoz vlaků by se měl podle něj nyní stabilizovat.

Kalamita na jižní Moravě

Ve východní části Pardubického kraje se pak náledí často vyskytovalo i na silnicích. Na Svitavsku a Orlickoústecku byly některé místní úseky zcela uzavřené.

V okolí Moravské Třebové byly kvůli ledovce nesjízdné úseky silnic mezi Křenovem a Jevíčkem, Městečkem Trnávka a Křenovem, z Jaroměřic do Šubířova a z Jevíčka do Bělé u Jevíčka. Uzavřené byly rovněž silnice kolem Poličky z Nedvězí na Trhonice a z Trpína na Hlásnici. Na Jevíčsku museli hasiči například vytahovat auta z příkopu.

Náledí bylo také na menších silnících u Lanškrouna a Svitav, pod tíhou ledu se ohýbaly stromy nad vozovku v okolí Žamberku. Na zbytky sněhu si řidiči museli dát pozor v Železných horách.

Ledovka způsobila na jižní Moravě kalamitu v dopravě, kritická byla situace hlavně v západní části kraje. Autobusové linky měly zpoždění až 30 minut, regionální vlaky do 15 minut, uvedla na svém webu společnost Kordis, která je koordinátorem integrovaného dopravního systému v kraji.

Většina silnic druhých a třetích tříd v kraji je sjízdná jen se zvýšenou opatrností, dálnice jsou mokré po chemickém ošetření. Největší potíže byly nad ránem v částech Brněnska, Vyškovska a Blanenska, například na Drahanské vrchovině, kolem Tišnova, Černé Hory a Boskovic a místy i na Znojemsku.

Městskou hromadnou dopravu v Brně v noci komplikovala námraza na trolejích a ve výše položených částech města také zledovatělá vozovka. Situace se sice ráno zlepšila, lidé ale mají i nadále počítat s nepravidelnostmi na tramvajových linkách. Silničáři v Brně ráno poslali do terénu všech 21 sypačů a spotřebovali přes 100 tun soli.

Také v Olomouckém kraji si museli dát řidiči pozor na nebezpečnou ledovku. Vytvořila se například na některých silnicích v okrese Šumperk.

Ledovka pokrývala například silnici číslo 35 z Mohelnice směrem na Moravskou Třebovou, a to v úseku dlouhém 18 kilometrů. Kluzká silnice byla ve stoupání neprůjezdná pro vozidla těžší než 3,5 tuny. U obce Gruna tam časně ráno havaroval nákladní automobil.

Velká opatrnost byla na místě i při řízení automobilů v ostatních částech Olomouckého kraje. Správci silnic už v neděli odpoledne poslali do terénu sypače, s jejichž pomocí vozovky předem chemicky ošetřili.

Na Vysočině v noci na pondělí pršelo, silnice byly kvůli ledovce sjízdné se zvýšenou opatrností. Nejpostiženější bylo Žďársko, problémy však byly i jinde. Zavřená byla několik kilometrů dlouhá silnice třetí třídy mezi obcemi Police na Třebíčsku a Vysočany na Znojemsku, kam se v noci nedostal ani sypač. „Kolem 110 sypačů jezdilo celou noc,“ uvedl dispečer krajské správy Roman Hubený.

Silnice na Jindřichohradecku byly sjízdné se zvýšenou opatrností, mrholilo a tvořily se tam náledí a ledovka. Ostatní silnice v Jihočeském kraji byly sjízdné. Na Bruntálsku v Moravskoslezském kraji byly rovněž sjízdné se zvýšenou opatrností. Především ve vyšších polohách na komunikacích ošetřovaných inertním posypem mohla ležet zledovatělá vrstva sněhu.

Dopravu v Libereckém kraji zároveň v pondělí ráno zkomplikovaly popadané stromy, hasiči je přes noc odstraňovali na více než 20 místech. „Přes noc jsme měli 21 výjezdů ke stromům,“ uvedla operační hasičů v Liberci. „Vyjížděli jsme napříč celým krajem,“ dodala.

Námraza v Ústeckém kraji také způsobila pády stromů a větví. Hasiči kvůli tomu vyjížděli od nedělního poledne do dnešního rána k 21 případům. Odstraňovali větve ze silnic, v jednom případě z drátů elektrického vedení. 

Výstraha meteorologů

Meteorologové již předem před ledovkou varovali. Nejvyšší stupeň výstrahy platí v části Pardubického, Jihomoravského, Olomouckého kraje a Vysočiny. Lidé by podle nich neměli vycházet ani vyjíždět autem.

Ledovka se může tvořit i v jiných částech republiky, stupeň nebezpečí je tam ale nižší. V Čechách je totiž tepleji a déšť na silnicích nenamrzá. Situace by se měla zlepšit v pondělí odpoledne, kdy teploty vystoupají nad nulu.

Ústřední automotoklub České republiky doporučuje do namrzlých úseků vůbec nevjíždět. Pokud se řidič na ledovku dostane, neměl by dělat žádné prudké manévry.

„Pokud v tom úseku už řidič je, nedělá žádné rychlé pohyby ani volantem, ani nepřidává rychle plyn ani nebrzdí. Snaží se plynule projet tím místem, aniž by ohrozil nebo omezil ostatní,“ popsal pro Radiožurnál mluvčí asistenční služby ÚAMK Igor Sirota. 

Pokud na ledovce upadnete a zraníte se, můžete v některých případech žádat odškodné po majiteli komunikace, tedy třeba městu. Pokud jste ale například běželi nebo nebyli obezřetní, žádné nedostanete.

Je také dobré mít fotografii, že se vám úraz stal na daném místě a co přesně se vám stalo. Pokud je ale všude hodně sněhu nebo náledí a majitel prokáže, že neměl možnost všechno včas uklidit, tak odškodné platit nemusí. 

Výstraha meteorologů před ledovkou. Kliknutím na mapu uvidíte aktuální data na stránkách ČHMÚ | Zdroj: Český hydrometeorologický ústav

ivv, mkk, ako, ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme