Lesní školky založily asociaci. Potřebují legislativní podporu

Lesní mateřské školy mají zajistit kontakt dětí s přírodou, vyrovnat se s pobytem v přírodě a naučit je, jak se v přírodě zabavit. V Německu, Dánsku a dalších zemích EU fungují běžně, česká legislativa tuto alternativní formu předškolního vzdělávání zatím nezná. Zástupci lesních mateřských školek proto spojili své síly v asociaci, která má pomoci legislativní problémy vyřešit.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

V Loděnici na Berounsku chtějí postavit novou školku | Foto: Lucie Zemanová

„Základem lesních školek je, že děti jsou venku, a to za každého počasí. Aktuálně za mrazivého počasí využívají i další prostory, například knihovny, banky nebo pošty,“ přibližuje podstatu předsedkyně Asociace lesních mateřských škol Tereza Vošahlíková.

„Celé to stojí na tom, jak jsou děti oblečené a vybavené, protože neexistuje špatné počasí, pouze špatné oblečení. Školky fungují celoročně – od září do června. Některé běží i přes prázdniny jako v jiných mateřských školách.“

Přehrát

00:00 / 00:00

Předsedkyně Asociace lesních mateřských školek Tereza Vošahlíková ve Světě o deváté Rádia Česko vysvětlovala specifika tohoto druhu předškolního vzdělávání

Zatímco v Německu jsou školky téměř výhradně dopolední, v Čechách se musí zajistit i odpolední program. S obědy mohou pomoci rodiče, spí se většinou ve spacácích v zázemí, které je k dispozici: například v mongolské jurtě, maringotce, srubu.

Hračky se v lesní školce nevedou. „V lese mají tolik materiálu, že by je hračky rušily. Děti se učí vidět herní materiál kolem sebe. Na druhou stranu to, co v lese nenajdou, je možné do školky přinést – knížky, tužky, pastelky. Ve svém zázemí mají třeba i stolečky, židličky.

V Čechách funguje zatím sedm lesních školek. Narážejí na legislativní bariéru, protože zákony lesní školky neznají. Zřizovatelé se pohybují na tenkém ledu a Asociace lesních školek by jim chtěla pomoci.

„Navážeme na činnost, kterou jsme už začali. Ministerstvo životního prostředí má pracovní skupinu, která se jmenuje Pro kontakt dětí s přírodou, a tam se setkávají zástupci všech resortů. Čekají, jak ten prvotní provoz bude fungovat, co se ukáže v českých podmínkách, a jsou ochotni připravit úpravy legislativy,“ říká Tereza Vošahlíková.

Tomáš Pavlíček, Lucie Maňourová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme