Letadlo s ministrem Kühnlem se kvůli závadě vracelo do Prahy

Další vojenský speciál se členem české vlády na palubě se musel kvůli technické závadě vrátit na ruzyňské letiště v Praze. Tentokrát šlo o stroj TU-154 s ministrem obrany Karlem Kühnlem, který cestoval na čtyřdenní oficiální návštěvu do Izraele. Letadlu se porouchal měřič stavu paliva. Incident znovu vyvolal diskuzi o modernizaci zastaralé vládní letky.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Dopravní letoun Tu-154 | Foto: Armáda ČR

Zhruba po čtyřiceti minutách letu oznámil kapitán Martin Štokr drobnou technickou závadu, kvůli níž nad Brnem stroj otočil a vrátil se do Prahy. Zároveň ujistil, že bezpečnost letu není ohrožena.

Podle informací Radiožurnálu se porouchal měřič stavu paliva. "Šlo o to, že nefungoval nějaký budík. Byla to naprostá maličkost, ale armádní předpisy jsou přísnější než komerční předpisy, takže jsme kvůli tomu museli otočit," uvedl ministr Kühnl.

Vojenský speciál Tu-154M, který vstoupil do služby jako nový teprve v roce 2000, technici po přistání na ruzyňském letišti podrobili prohlídce. Krátce po čtrnácté hodině mohlo opravené letadlo znovu odstartovat. Künhlovy plány při návštěvě Izraele zdržení nijak významně nenaruší.

Během čtyřdenní návštěvy se má český ministr obrany setkat se svým protějškem Šaulem Mofazem a s předsedou parlamentního zahraničního a bezpečnostního výboru Juvalem Steinitzem. Jednat by měli o bezpečnostní situaci v regionu, vztahu Izraele k NATO, vojenské spolupráci mezi Českou republikou a Izraelem a spolupráci v oblasti vojenského průmyslu.

Kühnl má v programu také návštěvu jeruzalémského muzea holokaustu Jad Vašem a letecké základny Ramat David. Součástí ministrova doprovodu jsou i zástupci českých podnikatelů. Na palubě byl také zpravodaj Radiožurnálu.

Vládní letka dosluhuje a i dnešní příhoda podle Kühnla nepřímo ukazuje na to, že je čas letecký park obnovit. Ani po této zkušenosti ale nebude naléhat na své kolegy ve vládě, aby rozhodování o modernizaci letky urychlili. "Není potřeba nic urychlovat, vláda to má v plánu a bude rozhodovat v dohledné době," řekl ministr.

Místopředsedkyně opoziční ODS Miroslava Němcová se však domnívá, že by kabinet kvůli problémům s letadly obnovu parku urychlit měl. "Je to i do jisté míry riskování s bezpečností těchto lidí. V tomto případě je čas opravdu ten faktor, který rozhoduje," poznamenala Němcová.

Premiér Stanislav Gross si ale i přes problémy vládních letadel myslí, že jsou i v současném stavu spolehlivá. Urychlit obnovu strojů podle něj není možné z finančních důvodů. "Můžeme postupovat jenom tak, jaké máme ekonomické možnosti, a to, co vláda rozhodla, je zodpovědné a myslím, že vede k tomu, že dopravní letectvo Armády České republiky bude schopno plnit své úkoly," uvedl Gross.

Nových strojů by se měla vládní letka dočkat v roce 2007. Bezpečnostní rada státu začátkem února rozhodla o tom, že stát koupí pět nových strojů. Velké dopravní letadlo Tu-154M nahradí Boeing 737 nebo Airbus A-319. Dva menší letouny typu Jak-40 a An-24 vystřídají zřejmě brazilské Embraery nebo kanadské Bombardiery 600.

Vrtulníky Mi-8 pak zastoupí stroje Sikorski či Eurocopter. V takzvané vládní letce navíc zůstane Bombardier Challenger, který v Česku slouží od začátku 90. let. Obnova letky, která spadá pod českou armádu, bude stát asi 135 milionů dolarů. Stát bude stroje splácet deset let.

Poruchy a nehody provázejí lety českých politiků v poslední době poměrně často. Naposledy se musel na ruzyňské letiště vrátit letoun s ministrem zahraničí Cyrilem Svobodou, který koncem loňského listopadu mířil na návštěvu Blízkého východu a Súdánu. Leteckému speciálu typu Challenger prasklo čelní sklo.

Vládní Challenger zastihly komplikace také v březnu 2004 během návštěvy prezidenta Václava Klause v Portugalsku. Vinou špatného připojení letištního tahače byl poškozen podvozek stroje a Klaus musel k návratu do České republiky použít náhradní stroj.

V lednu 2003 měl problémy stroj Tu-154 s tehdejším ministrem obrany Jaroslavem Tvrdíkem na palubě. Letadlo v kosovské Prištině sjelo z rozjezdové dráhy a uvízlo podvozkem v měkké zemi. Do Kuvajtu, kam měl ministr namířeno, doletěl v náhradním letadle.

S rozbitým letadlem měl problémy i Tvrdíkův předchůdce Vladimír Vetchý. V prosinci 1998 musel kvůli poruše stroje An-24 čekat v Brně na náhradní letoun, který jej dopravil na návštěvu Maďarska s dvouhodinovým zpožděním.

K nejvážnějším problémům vládní letky patřila nehoda z června 1994, kdy jeden z členů ochranky ministra Antonína Baudyše při letu do Švédska prostřelil pistolí podlahu letounu Tu-154 a zasáhl nádrž. Benzin tehdy zaplavil zavazadlový prostor, havárii nakonec na letišti likvidovaly dva hasičské sbory.

Jiří Hošek, Martin Hromádka Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme