Volkswagen by tam mohl postavit gigafactory. Letiště v Líních navštívily tisíce lidí, chtějí ho zachovat

Tisíce lidí v sobotu přišly na Den otevřených hangárů na záložní vojenské letiště v Líních u Plzně. Mohli si prohlédnout historickou i současnou leteckou techniku a zároveň podpořit zachování letiště, kde koncern Volkswagen zvažuje vybudování továrny na baterie do elektromobilů, takzvanou gigafactory, za 120 miliard korun.

Tento článek je více než rok starý.

Plzeň Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Na Den otevřených hangárů na záložním vojenském letišti v Líních dorazily tisíce lidí

Na Den otevřených hangárů na záložním vojenském letišti v Líních dorazily tisíce lidí | Foto: Miroslav Chaloupka | Zdroj: Profimedia, ČTK

Akce podle pořadatelů není protestem a nejsou na ní žádné proslovy. Měla hlavně oslovit širokou veřejnost, která stojí fronty do muzea historie letiště a létání na západě Čech, které začalo v Plzni už po první světové válce.

Česko je velmocí ve výrobě malých letadel, máme být na co hrdí, říká konstruktér

Číst článek

Aby si uvědomili, jak by to bylo smutné, pokud by kraj a město přišly o zpevněné letiště, řekl za organizátory Štefan Koprda, šéf spolku EAGA, Evropské asociace pro rozvoj všeobecného letectví, která chce letiště rozvíjet a udržet jeho fungování.

Díky pěknému počasí i atraktivitě letounů jsou pojížděcí dráhy plné automobilů, které v sobotu mohly do areálu vjíždět přes Líně i přes Novou Ves. Přijely rodiny s dětmi.

„Fronta aut mířících sem je až od Sulkova za Plzní, což je zhruba čtyři kilometry. To tu ještě nikdy nebylo,“ vyzdvihl Luděk Kraus, spoluorganizátor a majitel místního Aviatického klubu. Počet návštěvníků odhadl téměř na 15 000.

„Nejsme tu proti gigafactory, my tu jsme za záchranu letiště. Myslíme si, že je hloupost ho za státní peníze likvidovat,“ řekl zástupce leteckých škol z Líní Michal Švihla.

Vláda o gigafactory velmi stojí. Koncern Volkswagen se má do konce března vyjádřit, zda zvolí Líně, nebo Polsko, Slovensko či Maďarsko. Stavět by chtěl začít koncem roku 2024 a vyrábět články do baterií od roku 2027.

Přijel i ministr

Poprvé na letiště přijel, na pozvání organizátorů, ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Rozmlouval s občany a vysvětloval jim, že stavba gigafactory je velkou příležitostí pro Českou republiku, která ji považuje za klíčovou pro transformaci českého autoprůmyslu.

Pražské letiště letos odbavilo 10 milionů lidí, o 5,6 milionu více než loni

Číst článek

„Tohle je úkol, který vláda musí řešit, a bylo by nezodpovědné, kdybychom to hodili na hlavu. Když navíc vidíme, jak se k tomu staví Polsko a jiné státy, které o to usilují a jsou schopny pro to obětovat leccos. Protože to samozřejmě znamená obrovskou příležitost do budoucna. Bude určovat, jestli půjdeme s naším průmyslem a ekonomikou dopředu,“ zdůraznil Kupka.

Kraus ministrovi řekl, že na této akci je vidět, že za letištěm veřejnost stojí a zajímá ho. Kupka dodal, že smyslem jeho cesty je také hledání náhrady za Líně. „To je určitě nezbytná podmínka,“ dodal.

Podle šéfa leteckého muzea Classic Trainers Jiřího Horáka není nemožné desítky letadel z Líní přemístit jinam. „Je to jenom o vůli a penězích. Pokud to vláda myslí upřímně, tak by se to mohlo povést,“ řekl.

Problémem ale bude vybudovat dostatečně dlouhou zpevněnou přistávací a vzletovou dráhu, minimálně 1300 metrů dlouhou. Uvedl, že muzeum, které je v Česku výjimečné svými funkčními historickými letouny, je věnované západočeskému létání a dává smysl, že je v Plzni.

Spolu s Krausem pochválili výrazně zlepšenou komunikaci ze strany vlády a ministerstev. „Začíná to být konstruktivní,“ dodal Horák.

Alternativy a petice

Muzeum, které plní vzdělávací funkci, navštíví přes 5000 lidí ročně včetně škol. Kupka uvedl, že ministerstva průmyslu a dopravy jednají o třech až čtyřech alternativách za Líně, které se teď prověřují, a měly by být co nejblíže.

V Ostravě začínají Dny NATO. Návštěvníci uvidí stovky letounů i nejnovější zbraňové systémy

Číst článek

„Takové letiště s 2400 metrů dlouhou a 60 metrů širokou přistávací a vzletovou dráhou už nikde nepostavíte. Problém bude i s poloviční dráhou, protože všude budou lidé křičet, že jim tam budou létat letadla. Na našem území už plochu s těmito parametry nikdo nikde nepostaví,“ řekl bývalý meteorolog letiště Václav Dvořák.

Neveřejné vnitrostátní a mezinárodní letiště Líně nevyužívají podle něj jen piloti a letecké kluby, ale také letecká záchranná služba, vojáci a integrovaný záchranný systém.

Občanská iniciativa STOP gigafactory shromažďovala na místě podpisy pro vyhlášení místních referend proti možné továrně v okolních obcích Líně, Zbůch a v Dobřanech. Lidé, kteří tam bydlí, většinou podepíší, řekl Lubomír Utěšený za spolku.

Kvůli obrovskému zájmu veřejnosti nemohli v sobotu organizátoři vytvořit plánovaného protestního „hada“ na pojížděcí dráze u hangáru.

ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme