Ve Lhotce nad Labem spustili na vodu nový tanker. Jeho výrobu zkomplikovala pandemie i válka

Po roce a půl spustili na vodu ve Lhotce nad Labem u Lovosic nový tanker. Výrobu lodi za několik milionů eur zkomplikovala pandemie koronaviru i válka na Ukrajině. Spuštění nákladní lodi, která bude převážet jedlé oleje, přihlížely desítky lidí. Hned poté ji odvezl tlačný remorkér do Nizozemska, kde loď dokončí.

Fotogalerie Lhotka nad Labem Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Na 600 tun vážící loď ve Lhotce u Lovosic spustili na vodu během několika sekund. Její výroba ale trvala podle obchodního zástupce loděnice Jurije Kulchytského mnohem déle než dřív.

Přehrát

00:00 / 00:00

Ve Lhotce nad Labem spustili na vodu nový tanker. Jeho výrobu zkomplikovala pandemie koronaviru i válka na Ukrajině

„Takové typy tankerů většinou stavíme do osmi měsíců, ale navýšení cen nebo to, že jsme kvůli covidové pandemii nemohli se zákazníky jednat napřímo, ten proces protáhlo, takže jsme ho stavěli téměř rok a půl,“ shrnul pro Český rozhlas Sever Kulchytsky.

Ocelové casco, široké 12 metrů a dlouhé 86 metrů, zatím ještě nemá motor – ten namontují až v Nizozemsku, kam ho odvezl tlačný remorker. „V budoucnu bude převážet jedlé oleje po vnitrozemských evropských vodních cestách,“ přibližuje Kulchytsky.

Tanker má v budoucnu převážet jedlé oleje | Foto: Lucie Heyzlová | Zdroj: Český rozhlas

I výrobu zdejších lodí ovlivnil rusko-ukrajinský konflikt. Místo oceli z Ruska nebo Ukrajiny teď loděnice nakupuje materiál v Číně nebo Indii.

Za tunu oceli tak zaplatí v průměru 1600 eur, to je o 100 procent více než loni. Cena přitom dál stoupá.

„Očekávané dodávky materiálu, například nerezu, jsou osm až deset měsíců. Dřív jsme ten materiál z výroby měli za dva nebo tři měsíce,“ konstatuje generální ředitel loděnice Oleh Pantelemoněnko.

Nejistá budoucnost

Poptávka po lodích ale neklesá. Přesto výrobce lodí čeká podle Kulchytského nejistá sezona.

„Zákazníci teď čekají, co se bude na trhu dít, řeší se také ceny materiálů – co bude, jak bude. Skončil covid a začala válka, takže určitě se ta jednání protahují,“ uzavírá Kulchytsky.

Kromě tankeru tu brzy na vodu spustí i další hausbót.

Lucie Heyzlová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme