Liberalizaci trhu s rychlíkovou dopravou spustí až nová vláda
Železniční odbory prosadily zmírnění způsobu liberalizace rychlíkové dopravy. Nedávný návrh ministra dopravy Gustáva Slamečky počítal s tím, že se do deseti let otevřou tři čtvrtiny rychlíkové dopravy volnému trhu. Odborové sdružení železničářů se ale bojí velkého propouštění a u premiéra Jana Fischera prosadilo pozvolnější liberalizaci.
"Bude uzavřena desetiletá smlouva a v ní bude klauzule, že v příštím roce bude moci vláda postupně a v omezené míře otevírat trh dálkové dopravy ostatním subjektům. Nám záleží především na tom, aby to byla vláda kdo o tom bude rozhodovat, ne pouze ministr dopravy, protože to je tak hluboká společenská a politická událost, že se to promítá nejen do železnice ale i do sociálních věcí, do oblasti ministerstva pro místní rozvoj a dalších," řekl Radiožurnálu místopředseda Odborového sdružení železničářů Jaroslav Pejša.
Podle mluvčího ministerstva dopravy Karla Hanzelky se ale na celkovém pojetí projektu nic nemění. "Bude postupně uvolňován trh v dálkové dopravě a to až do výše 75 procent přepravních výkonů s tím, že každý rok budeme chtít uvolňovat 5 až 15 procent. Tyto tendry nebudou v průběhu funkčního období této vlády, je to záležitost až pro vládu s politickým mandátem. Ministerstvo dopravy nicméně už teď připravuje první kroky k tomu, aby takové tendry mohly být vypsány," řekl Hanzelka.
První rychlíkové spoje, jejichž provozovatelé vzejdou z výběrového řízení, by měly začít jezdit po Česku s novým jízdním řádem na konci příštího roku.