Liberalizaci trhu s rychlíkovou dopravou spustí až nová vláda

Železniční odbory prosadily zmírnění způsobu liberalizace rychlíkové dopravy. Nedávný návrh ministra dopravy Gustáva Slamečky počítal s tím, že se do deseti let otevřou tři čtvrtiny rychlíkové dopravy volnému trhu. Odborové sdružení železničářů se ale bojí velkého propouštění a u premiéra Jana Fischera prosadilo pozvolnější liberalizaci.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

vlak | Foto: Alena Palečková

"Bude uzavřena desetiletá smlouva a v ní bude klauzule, že v příštím roce bude moci vláda postupně a v omezené míře otevírat trh dálkové dopravy ostatním subjektům. Nám záleží především na tom, aby to byla vláda kdo o tom bude rozhodovat, ne pouze ministr dopravy, protože to je tak hluboká společenská a politická událost, že se to promítá nejen do železnice ale i do sociálních věcí, do oblasti ministerstva pro místní rozvoj a dalších," řekl Radiožurnálu místopředseda Odborového sdružení železničářů Jaroslav Pejša.

Podle mluvčího ministerstva dopravy Karla Hanzelky se ale na celkovém pojetí projektu nic nemění. "Bude postupně uvolňován trh v dálkové dopravě a to až do výše 75 procent přepravních výkonů s tím, že každý rok budeme chtít uvolňovat 5 až 15 procent. Tyto tendry nebudou v průběhu funkčního období této vlády, je to záležitost až pro vládu s politickým mandátem. Ministerstvo dopravy nicméně už teď připravuje první kroky k tomu, aby takové tendry mohly být vypsány," řekl Hanzelka.

První rychlíkové spoje, jejichž provozovatelé vzejdou z výběrového řízení, by měly začít jezdit po Česku s novým jízdním řádem na konci příštího roku.

Igor Maňour, Věra Pfeifferová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme