Liberečtí učitelé kritizují nové maturity z cizího jazyka. ‚Pro mnohé žáky je skoro nemožná,‘ shodují se

Na nové znění zadání maturitní zkoušky z cizího jazyka si stěžují učitelé z Liberce. Mají za to, že je udělané tak, že mnoha studentům v podstatě znemožňuje závěrečnou zkoušku vůbec udělat. Problém je přitom pouze v jediné věci - a to sice, že od letoška je zkouška monotematická a nenabízí studentům víc témat při ústní části.

Liberec Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Státní maturita (ilustrační foto)

Státní maturita (ilustrační foto) | Foto: Filip Jandourek | Zdroj: Český rozhlas

„Ústní zkouška je největší problém,“ říká Eva Píšová, která učila angličtinu 30 let a teď pracuje jako metodička. Největší komplikací je jediné slovo - monotematická. Právě taková má nově státní maturitní zkouška být - čili student bude po celou dobu mluvit na jediné téma.

Přehrát

00:00 / 00:00

Liberečtí učitelé si stěžují na nové znění maturity z cizího jazyka. Poslechněte si reportáž Šárky Škapikové

„Žák na úrovni B1, kterou má mít maturant na odborné škole, nemůže mít dostatečnou slovní zásobu na to, aby byl 15 minut schopen jednat na jedno téma, aniž by slovní zásobu neustále recykloval,“ vysvětluje Píšová.

Hlavně pro studenty praktických oborů bude proto podle Evy Píšové problém zkoušku vůbec složit. „Žák má mít slovní zásobu minimálně 2300 slov a při normální plynulé řeči je rychlost řeči zhruba 100 slov za minutu. Všechna ta slova, která umí by řekl za 23 minut a má mít 25 až 30 témat do 15 minut,“  dodává.

S novým zadáním není spokojená ani kantorka Ivana Pekařová, která učí na odborné škole v Liberci a má za to, že například studenti z oborů obráběč nebo zámečník zkrátka nejsou schopni závěrečnou zkoušku podle nových pravidel zvládnout.

Dávejte žákům slovní hodnocení, vyzývají s koncem pololetí šéfinspektor Zatloukal i expert z EDUinu

Číst článek

„Budou muset recyklovat svou omezenou slovní zásobu, takže neukážou škálu svých dovedností. Je to i v rozporu se základními dokumenty, které máme na výuku, a s učebnicemi, které máme na zkoušení. Nechápeme, proč ministerstvo k tomuto kroku vůbec přistoupilo, protože předchozí přístup se osvědčil,“ říká Pekařová.

Správný krok

Ministerstvo školství trvá na tom, že jde o krok správným směrem, který má maturity nikoliv zkomplikovat, ale usnadnit. „Jednak odpovídá tradici vytváření témat u dalších profilových zkoušek, a jednak usnadňuje pozici žáka, který ví, že se vyučující nemůže během řízeného rozhovoru odchýlit od tématu,“ říká mluvčí ministerstva Alena Lednová.

Navíc podle mluvčí rezortu mají kantoři poměrně volnou ruku. „Záleží pouze na jednotlivých vyučujících, jak připraví pracovní listy, nad kterými povedou s maturantem rozhovor. Například nad úryvkem s textu, obrázkem, nebo grafem,“ dodává Lednová.

Podle některých učitelů ale například do tématu nakupování nebo móda nelze vmísit odborný jazyk z praktických oborů.

Šárka Škapiková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme