Lidé cestující letadlem často neznají svá práva. Letecké společnosti toho využívají

Na pražském letišti Ruzyně a 30 dalších velkých letištích v Evropě se koná Den práv cestujících v letecké dopravě. Organizátory chtějí práva cestujících propagovat, lidé prý o nich často nevědí a jejich neinformovanosti letecké společnosti využívají.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Letiště Praha Ruzyně

Letiště Praha Ruzyně | Foto: Filip Jandourek

„Letecké společnosti mívají efektivně nastavené postupy, jak žádosti cestujících blokovat. Jejich práva jsou splňována pouze v případě, že je o nich cestující skutečně dobře informován a ví, jak se jich domoci,“ říká ředitel Evropského spotřebitelského centra pro Českou republiku Tomáš Večl.

To je podle něj důvod, proč se centrum snaží práva cestujících propagovat právě pomocí akcí, jako je dnešní Den práv.

Přehrát

00:00 / 00:00

O právech cestujících v letecké dopravě informoval ředitel Evropského spotřebitelského centra pro Českou republiku Tomáš Večl

„Na letišti máme informační stánek. Zodpovídáme dotazy konkrétních cestujících, rozdáváme informační a propagační materiály. V terminálech jsou naše hostesky a také nabízí cestujícím naše materiály,“ popisuje Večl.

Hlavní, co by měli lidé znát, jsou povinnosti péče leteckého dopravce. „Bez ohledu na to, zda dojde ke zrušení či zpoždění letu z důvodů na straně dopravce, nebo se jedná o nějakou mimořádnou okolnost jako stávka, problémy s počasím a podobně, má dopravce povinnost informovat cestujícího o jeho právech, zajistit mu stravu, případně ubytování, a přesměrovat ho prvním možným náhradním spojem nebo jinou cestou do cílové destinace,“ upozorňuje Večl.

Za určitých okolností mají cestující nárok také na finanční náhradu ve výši 250 až 600 eur podle délky plánovaného letu. „Ke zrušení letu musí dojít z důvodů na straně dopravce, typicky třeba z nějakých obchodních důvodů nebo kvůli technickému defektu letadla. A zároveň ten cestující není informován o zrušení letu alespoň 14 dní před plánovaným odletem,“ vyjmenovává Večl.

Podrobné informace o právech cestujících v letecké dopravě najdou lidé na webu www.evropskyspotrebitel.cz nebo na informačním webu generálního ředitelství pro dopravu Evropské komise.

Zuzana Filípková, Kateřina Kozmová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme