Lidé protestovali proti znovuotevření starého Rozvadova kamionům

Češi a Němci dnes v bavorském Waidhausu společně protestovali proti tomu, aby se do středu jejich obcí vrátily kamióny. Mezinárodní dopravci nesmí jezdit přes starý hraniční přechod Rozvadov od otevření dálnice D5 před osmi lety. Nyní se ale dovolávají se práva Evropské unie, podle kterého musí být vedle každého dálničního přechodu i jeden obyčejný.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

protest proti kamionům ve Waidhausu

protest proti kamionům ve Waidhausu | Foto: Petr Eret

Protestovat přišlo na 700 lidí, převážně místních Němců. Na akci transparentech měli řadu ostrých hesel jako Kamionová doprava - pro děti poprava či Náklaďáky=smrt!, kterými vyjadřovali nesouhlas s plánem českých a německých ministerstev otevřít znovu starý přechod veškerým kamionům.

Ke stejnému názoru se připojily i tři desítky českých demonstrantů. "To by bylo hrozný. Nedalo se tam projít, fronta byla třeba až na Přimdu a stát se člověku něco zlého, nedostane se ani k doktorům," stěžovala si jedna z obyvatelek příhraničních obcí.

Waidhaus je největší dotčenou obcí. Kamiony by po klikaté silnici vedoucí středem města obtěžovaly 2500 místních obyvatel. Proto se podle starosty Antona Schwarzmaiera protest konal právě tam. "Je dobře, že přišly obě dvě strany, že se tady spojily a společně bojují proti tomu, aby se tady kamiony už nikdy neobjevovaly," uvedl starosta.

Lidem z německých a českých pohraničních obcí nejvíce vadí, že by byla znovu ohrožena bezpečnost lidí a zejména dětí v obcích. Na závěr dnešního protestu vytvořily symbolický pohřební průvod, kterým chtěli naznačit, že kamiony také kdysi škodily zdraví a výrazně zvedly například počet lidí trpících astmatem.

Krajský úřad už obdržel od ministerstva vnitra návrh směrnice, který skutečně počítá s otevřením starého přechodu pro veškerou dopravu. Kamiony, které od listopadu 1997 jezdí přes 300 metrů vzdálený dálniční přechod, by se tak znovu vrátily na původní celnici, využívanou nyní zejména turisty a regionálními firmami, které k tomu mají povolení od tachovského celního úřadu.

Martin Sobotka, Martin Hromádka Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme