Lidé si nově mohou připlatit za lepší zdravotní péči

Od prvního ledna si tuzemští pacienti můžou oficiálně připlatit za nadstandard. Prozatím se to týká osmnácti položek: lepších očních čoček, lehčích sáder a vybraných očkování. Dosud museli platit celou částku, od Nového roku se to týká jen rozdílu mezi materiálem hrazeným pojišťovnou a nehrazenou variantou.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Lékařské vyšetření (ilustrační foto) | Foto: Khalil Baalbaki

Podle ministra zdravotnictví získá díky tomu resort na 200 milionů korun.

„Ten hrubý odhad stále platí. S tím, jak se povede nebo nepovede rozšířit spektrum ekonomicky náročnějších variant zdravotní péče, tak se tento benefit zvýší. Dojde k legálnímu přísunu vyššího rozpočtu do zdravotnictví, což umožní, aby z toho měli ten užitek všichni,“ říká náměstek ministra zdravotnictví Petr Nosek.

Přehrát

00:00 / 00:00

Za co si lidé mohou ve zdravotnictví od Nového roku připlatit přiblížili ve večerních Ozvěnách dne na Radiožurnálu náměstek ministra zdravotnictví Petr Nosek a právník Platformy zdravotních pojišťěnců Ondřej Dostál

Podle Noska by možnost připlacení si za nadstandard měla platit v celém spektru zdravotní péče, kde je to podle zákona možné.

Právník Platformy zdravotních pojištěnců Ondřej Dostál takový systém schvaluje, zároveň ale podotýká, že spektrum nadstandardu je poměrně omezené:

„Existuje riziko, že se zdravotnická zařízení se budou snažit propašovat jako nadstandard také další věci, které by měly poskytovat jenom za úhradu z pojišťovny, nechtít přímou platbu.“

„Protože se ale veřejně mluví o tom, že byly zavedeny nadstandardy, tak budou nemocnice chtít peníze za přednostní přístup, za volbu lékaře či za další služby, které by měly mít zdarma,“ upozorňuje Dostál a dodává:

„Zdravotní pojišťovny by měly plnit roli zástupce svého klienta při nakupování zdravotní péče a kontrole její kvality. Mají proto taky všechny potřebné nástroje.“

Zdravotní středisko (ilustrační fotografie) | Foto: Khalil Baalbaki

„Já věřím tomu, že tyto případy budou velice ojedinělé, nicméně my jsme s tím možným zneužitím situace počítali už v zákoně a zákon stanoví pacientu možnost obrátit se na jeho zdravotní pojišťovnu s tím, aby pojišťovna provedla kontrolu toho, zda nebyl znevýhodněn při poskytování ekonomicky náročné varianty zdravotní péče,“ vysvětluje Petr Nosek.

Podle náměstka ministra zdravotnictví zákon dává pojišťovnám také pravomoc při potížích sankciovat zdravotnická zařízení.

Rozšíření seznamu nadstandardu prý připravuje ministerstvo v tomto roce: „Předpokládáme, že budeme dále jednat s dalšími společnostmi. Tam by mělo dojít k rozšíření spektra těch ekonomický náročných variant zdravotní péče i na další služby,“ uzavírá Nosek.

Veronika Sedláčková, Matěj Skalický Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme