Likvidaci nákladového nádraží Žižkov brání památkáři

Nákladové nádraží Žižkov by se mělo stát kulturní památkou, shodla se na tom jednomyslně komise odborníků. Ministerstvu kultury proto doporučila, aby areál zachránilo před zbouráním. Někteří investoři chtějí místo nádraží postavit byty. Ministerstvo kultury se teď musí rozhodnout, jak s doporučením naloží.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nákladové nádraží Žižkov

Nákladové nádraží Žižkov | Foto: Tomáš Adamec

Areál s lukrativními pozemky v blízkosti centra Prahy patří společnosti České dráhy. Ta jej chtěla výhodně prodat investorům, kteří by na místě osm let nefunkčního nádraží postavily byty, kanceláře a obchody. I proto už před pěti lety začala žižkovská radnice vyjednávat změnu územního plánu. A České dráhy zároveň hledaly někoho z investorů.

Přehrát

00:00 / 00:00

Reportáž michaely Veteškové a Petry Benešové o Nákladovém nádraží Žižkov

Odpůrci likvidace nákladového nádraží ale začali v poslední době usilovat o to, aby se objekt stal kulturní památkou. Nejnovější jednání komise ministerstva kultury jejich přání asi vyslyší. Naznačuje to jeden ze členů, ředitel Výzkumného centra průmyslového dědictví při ČVUT Benjamin Fragner:

„Jsem nesmírně potěšen a překvapen. Já sám jsem přesvědčen o významnosti a hodnotách stavby, ale i o možnostech jejího praktického využití. Nebyl jsem si ale jist, že to je obecný názor. Právě jednání odborných těles potvrdila shodu i odborné veřejnosti.“

V komisi zasedla necelá desítka odborníků - památkářů i historiků architektury. Proti nim vystoupili oponenti z Českých drah. Když bude nádraží prohlášeno za kulturní památku, je pravděpodobné, že by areál musely některému z developerů prodat za nižší cenu. Společnost se k problému vyjádřila pro Český rozhlas v mailu:

„Objekt bude zbytný. Nákladové nádraží končí a trať se bude rušit. Pro České dráhy tato lokalita nemá využití. Najít uplatnění pro tuto budovu jako památku, budou muset noví majitelé. České dráhy se nebudou zabývat změnou účelu stavby, ani ji nebudou rekonstruovat k novému účelu užívání,“ píše se v tiskovém prohlášení.

Záměr ministerstva kultury se také příliš nelíbí žižkovské radnici, ale rozhodnutí bude plně respektovat.

Český unikát

Nákladové nádraží Žižkov je největší funkcionalistickou stavbou v Praze, a ani jedno z památkově chráněných nádraží se mu nepodobá, proto jej chtějí památkáři a historici zachovat a najít pro ně nové využití.

„Dá se říci, že je to největší průmyslová funkcionalistická stavba v Praze. Délkou 300 až 350 metrů se řadí mezi největší stavby. Systém překladů je opravdu unikátní,“ říká architektka Eva Dvořáková z Národního památkového ústavu a pokračuje:

„Domnívám se, že památkovou ochranu by si tento skvost zasluhoval.“

Z tohoto dnes nepotřebného nádraží by se mělo stát místo, kvůli kterému by tady lidé rádi chodili za odpočinkem, pracovali a nebo i nakupovali. Zatím jsou tady rezaví kolejnice, po nástupišti se procházejí holubi a skladům se vším možným se kolemjdoucí raději obloukem vyhýbá.

„Mrtvá zóna je to proto, že zde funkce nákladového nádraží skončila v roce 2002,“ dodává architektka.

Michaela Vetešková, Petra Benešová, Jan Piroch Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme