Nejhorší, co může operátor linky 112 zažít, je bezmoc, říká bývalá operační důstojnice Tereza Fliegerová

Podle statistik během dvanáctihodinové směny operátor na lince 112 odbaví 144 hovorů. „Budete-li na linku volat, je pro nás nejdůležitější vědět místo. Může se stát cokoliv: hovor může vypadnout, můžete ztratit signál…Až pak potřebuji vědět další věci,“ říká v rozhovoru s Lucií Výbornou Tereza Fliegerová. Působila 11 let jako operační důstojník linky 112 a nyní je tiskovou mluvčí Hasičského záchranného sboru Středočeského kraje.

Audio Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Operační středisko pražských hasičů. | Foto: Michaela Danelová | Zdroj: iROZHLAS.cz

Nejhorší, co prý může operátor na lince 112 zažít, je bezmoc. „Například když lidi nevědí, kde se nachází, a něco se jim děje. Já jim chci pomoct, ale nemám jak,“ přiznává Tereza Fliegerová. 

Přehrát

00:00 / 00:00

Co zažívají operátoři na lince 112? Poslechněte si celý rozhovor

Kolem deseti procent hovorů, které operátoři na lince 112 odbaví, patří mezi tzv.„zlomyslné hovory“. Buď jde o prozvonění (ať už úmyslná, nebo neúmyslná), nebo o výsledek dětské hry s mobilem. A jindy může mít volající vysloveně zlý úmysl. V tom případě dotyčnému hrozí postih. 

„Záleží na tom, zda zneužije pouze tísňovou linku, nebo jestli zneužije celou jednotku, tedy zda vyjedou hasiči. V obou případech může být výše pokuty až 200 tisíc korun,“ varuje Tereza Fliegerová. 

Neustále se prý pracuje na zdokonalování technologií, které takového volajícího dokážou lokalizovat i na přeplněném náměstí.

Pomáhají i moderní technologie

Moderní technologie hrají v práci záchranářů stále významnější roli. Například lokalizační GPS funkce v chytrých telefonech mohou záchranářům jejich práci výrazně usnadnit.

„Program, který využíváme při příjmu tísňového volání, má tu možnost, že pokud nám člověk nahlásí GPS souřadnice, zadáme si je do programu a víme přesně, kde se člověk nachází.“

Záchranáři mají už zkušenost i se systémem eCall, který po nehodě umí automaticky přivolat na místo pomoc.

„Při nárazu v určité rychlosti vyvolá eCall sám linku 112. Auto nám pak samo nahlásí, že vozidlo mělo nehodu a hovor se spojí do kabiny. Pak mohu mluvit přímo s řidičem,“ popisuje Fliegerová.

Na lince 112 prý operátoři nejčastěji řeší právě dopravní nehody, ale také požáry a zdravotnické problémy. „Ovšem s tím, že v případě zdravotnických problémů se volání přepojuje na linku 155.“

Lucie Výborná, Alžběta Švarcová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme