Lodní dopravci si stěžují na špatnou splavnost Labe

Lodní dopravci na Labi si stěžují na špatnou splavnost řeky. Může za to podle nich ministerstvo dopravy, které místo toho, aby se postaralo o dostatečnou hloubku řeky, například vybagrováním dna, zvyšuje za stovky milionů korun z evropských fondů mosty na řece.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Ústí nad Labem | Foto: Petr Vorlíček

"Naše právní předpisy, ať již zákon z roku 1995 a k němu prováděcí vyhláška, tak mezinárodní smlouva AGN, která vstoupila v platnost roku 1999, říkají, že mezinárodní vodní cesty, jimiž jsou u nás vyhlášeny na řekách Labe a Vltava, musí zaručovat lodím ponor alespoň 2,5 metru," argumentuje právní zástupce rejdařských firem Aleš Kejchal s tím, že Labe tuto podmínku po většinu roku nesplňuje.

Ministerstvo dopravy ale kritiku odmítá a tvrdí, že v České republice neexistuje právní předpis, podle kterého by ministerstvo muselo udržovat rejdaři uváděnou hloubku dva a půl metru. To už dvakrát potvrdil i soud.

Přehrát

00:00 / 00:00

Jana Vitnerová ze sdružení Arnika ve Stalo se dnes o stavbě jezu u Děčína

Ministerstvo dopravy je odpovědné za investice do vodních cest, za prohrábku řeky však zodpovídá Povodí Labe, které patří pod ministerstvo zemědělství. Také povodí kritiku však rejdařů odmítlo.

Jana Vitnerová ze sdružení Arnika ve Stalo se dnes zdůraznila, že ekologové nejsou proti zplavnění Labe, ale vnímají škody na přírodě, která je nenahraditelná. Za diskutabilní považuje i uvažovanou stavbu jezu u Děčína "Tam je právě problém v tom, že stavbou jezu by zřejmě došlo k poškození cenných lokalit. Máme také za to, že nemusí dojít k takovému zvednutí hladiny, aby Labe zplavněné v celé délce, jak lodní dopravci potřebují," uvedla Vitnerová.

Milan Kopp, Alena Adámková, Zbyněk Zykmund Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme