Nehoda při rallye v Lopeníku: policie navrhla obžalovat traťového komisaře, šéfa závodu a tři další

Policie navrhla obžalovat pět lidí za tragickou nehodu při rallye v Lopeníku na Uherskohradišťsku, kde v roce 2012 zabil závodní vůz čtyři dívky. Uvedla to Česká televize. Obžalobě dosud čelil pouze traťový komisař Petr Plášek. K němu nyní zřejmě přibyli šéf závodu Petr Bujáček a tři lidé z automobilové federace, jež policie stíhá od loňska.

Uherské Hradiště Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nehoda v Lopeníku | Foto: Dalibor Glück / MAFRA | Zdroj: Fotobanka Profimedia

Regionální vydání Mf Dnes pro Zlínský kraj letos v lednu uvedlo, že podle státního zástupce Tomáše Pindura mají obvinění lidé trestní zodpovědnost týkající se organizace závodu, zabezpečení nebo kontrol před závodem.

Tragickou nehodu při rallye v Lopeníku musí znovu vyšetřit policie, státní zástupce stáhl obžalobu

Číst článek

Bujáček tehdy deníku řekl, že ho stíhání zarazilo. Od začátku vyšetřování tvrdí, že splnil všechny bezpečnostní podmínky a udělal vše potřebné, i co se týče proškolení komisařů. Podobně se k lopenické události staví zástupci autoklubu, uvedla v lednu Mf Dnes.

Soudy se případem zabývaly několikrát, pravomocný rozsudek však dosud nevynesly. Tragédie, při které zahynuly dívky ve věku sedm, 18, 18 a 20 let, se stala 10. listopadu 2012. Pořadatel podle původních zjištění policie nepochybil.

Obviněn nebyl ani řidič, advokát Michael Bartončík, který jel závod na uzavřené trati, byť podle policie se na nehodě kromě větru podepsala i jezdecká chyba. Vůz byl podle majitele, jenž ho řidiči pronajal, v pořádku.

Nové prošetření

Okresní soud v Uherském Hradišti předloni dospěl k závěru, že Plášek pochybil, když dívky z nebezpečného místa nevykázal. Dostal osmnáctiměsíční podmíněný trest.

Soud zrušil verdikt nad traťovým komisařem z tragické rallye v Lopeníku

Číst článek

Brněnský krajský soud ale rozsudek zrušil a věc vrátil k došetření státnímu zástupci. Odvolací soud poukázal na údajná pochybení pořadatelů, kteří nezajistili bezpečnost diváků. Pláškovo pochybení označil krajský soud za marginální. Pořadatelé se podle tohoto soudu nepostarali o to, aby lidé v Lopeníku o závodech věděli a znali riziková místa. Školení traťových komisařů odvolací soud označil za zcela nedostatečné.

Nejvyšší soud (NS), na který se obrátil stížností bývalý ministr spravedlnosti Robert Pelikán (ANO), označil verdikt krajského soudu za chybný. Podle NS krajský soud vrácením věci do přípravného řízení s výzvou ke zvážení případného stíhání dalších lidí porušil zákon ve prospěch Pláška. Výrok NS měl ale jen akademický význam, rozhodnutí krajského soudu zůstalo platné.

Plášek byl znovu obžalován v květnu 2017. Kauzu měl opět řešit uherskohradišťský okresní soud. Žalobce však loni na podzim obžalobu od soudu stáhl a policii nařídil, ať okolnosti nehody znovu prošetří.

Smrt čtyř dívek v Lopeníku

  • Nehoda se stala 10. listopadu 2012 v obci Lopeník na Uherskohradišťsku při úvodní rychlostní zkoušce závodu Autogames RallyShow Uherský Brod. Vůz Mitsubishi Lancer vyjel v rychlosti kolem 150 kilometrů za hodinu z trati, zabil čtyři diváky a další dva zranil.

  • Oběťmi nehody byly dívky z Lopeníku a nedaleké Nivnice, kterým bylo sedm, 18, 18 a 20 let. Zranění utrpěli jednadvacetiletý muž a dvaapadesátiletá žena.

  • Havarovaný vůz řídil brněnský advokát Michael Bartončík. Navigátora mu dělal jeho bratr Josef, rovněž právník. Oba vyvázli z nehody bez zranění. Podle tisku jsou to synové prvního polistopadového předsedy Československé strany lidové Josefa Bartončíka.

  • Řidič vozu krátce po události odmítl, že by nesl vinu na nehodě, kterou podle svých slov nemohl ovlivnit. Za hlavní příčinu neštěstí označil silný boční či zadní vítr. Michael Bartončík krátce nato oznámil, že už nebude dál závodit. Bratři, kteří českou rallye jezdili deset let, vyjádřili rodinám soustrast už krátce po nehodě.

  • Podle soudního znalce Františka Kropáčka dupl řidič vozu na horizontu na brzdu kvůli prohlubni ve vozovce. Auto se tak dostalo do smyku, vyjelo mimo silnici a po nárazu do kanálové vpusti přestalo být ovladatelné. Vůz následně smetl dívky stojící před domem a skončil v betonovém základu plotu.

  • Po devítiměsíčním vyšetřování policie uvedla, že nehoda vznikla chybou řidiče a že se na ní podepsal i silný poryv bočního větru. Řidič vozu ale obviněn nebyl, protože jel řádně schválený závod na uzavřené trati a oběti nehody stály v nebezpečné vzdálenosti od silnice, čímž porušily předpisy.

  • Kvůli nehodě se před soudem jako jediný viník ocitl traťový komisař Petr Plášek. Podle žalobce měl dívky včas vykázat do bezpečné zóny. Okresní soud v Uherském Hradišti v únoru 2015 Pláška shledal vinným z trestných činů usmrcení z nedbalosti a těžké újmy na zdraví z nedbalosti. Za to mu uložil trest 18 měsíců vězení podmíněně odložených na 18 měsíců. Plášek vinu odmítl.

  • Krajský soud v Brně dospěl k závěru, že Pláškovo zavinění je spíše marginální a že nejspíš chybovali také pořadatelé závodu. Krajský soud rozsudek zrušil a vrátil věc státnímu zástupci. Nejvyšší soud (NS), na který se obrátil se stížností ministr spravedlnosti Robert Pelikán (ANO), ale verdikt krajského soudu označil za chybný. Podle NS krajský soud vrácením věci do přípravného řízení s výzvou ke zvážení případného stíhání dalších lidí porušil zákon ve prospěch Pláška. Výrok NS měl ale jen akademický význam, rozhodnutí krajského soudu zůstalo platné.

  • Plášek byl znovu obžalován v květnu 2017. V listopadu téhož roku ČT uvedla, že policie musí případ znovu vyšetřit. Státní zástupce podle ní obžalobu od soudu stáhl a policii nařídil, ať okolnosti nehody prošetří znovu. Letos v lednu uvedla Mf Dnes pro Zlínský kraj, že policie začala loni stíhat kvůli tragédii také šéfa závodu Petra Bujáčka a tři lidi z automobilové federace. V pondělí ČT uvedla, že policie navrhla pětici obžalovat.

  • Po nehodě byly zrušeny závěrečné dvě domácí rallyové soutěže v sezoně a další se konala až v dubnu 2013.

  • V důsledku tragédie posílil český Svaz rallye opatření při podobných akcích. Pořadatelé například jednotně značí okolí tratí, s větším předstihem se uzavírají pro ostatní provoz trasy rychlostních zkoušek a byl snížen výkon některých typů aut. Větší důraz je kladen i na informovanost diváků.

  • Nehoda v Lopeníku je pravděpodobně nejtragičtější událostí svého druhu za dobu existence samostatné České republiky. Do té doby si nejvíce obětí při automobilových závodech v ČR vyžádala nehoda při Valašské rallye v březnu 2009, kdy zahynuli dva třináctiletí chlapci a otec jednoho z nich.

ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme