Loterie, kde 99,9 % losů vyhrává? Vyzkoušejte si v interaktivní hře, jak je to doopravdy

Stírací losy v loterii Milionové překvapení nabízí společnost Sazka pod reklamními slogany "vyhrává téměř každý" a "darujte jistotu 99,9 % výhry." Ve skutečnosti drtivá většina losů vyhrává méně, než kolik za ně zákazníci zaplatili. Nejčastější "výhrou" je 200 korun, los přitom stojí 500. Ministerstvo financí si za rozhodnutím tuto hru povolit stojí: "Je to legální zákonné povolení v souladu se současně platným zákonem," řekl Českému rozhlasu ředitel státního dozoru nad sázkovými hrami a loteriemi Karel Blaha.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Sazka | Foto: Filip Jandourek

Ke kritikům reklamy o "jistotě 99,9% výhry" patří například Daniel Hůle z organizace Člověk v tísni, která se věnuje mimo jiné zvyšování finanční a dluhové gramotnosti Čechů.

"Když někdo říká, že každý los vyhrává, ale naprostá většina losů vyhraje menší částku, než kolik člověk vsadil, je to klamavá reklama," domnívá se Hůle.

Přehrát

00:00 / 00:00

Sazka v loterii Milionové překvapení nabízí 99,9procentní šanci výhry. Většina výher je ale 200 korun, los stojí 500. Hostem Čro byl Daniel Hůle z organizace Člověk v tísni

"Sazka se snaží pomocí velkého množství malých výher vytvořit dojem, že skoro každý vyhraje. Je to chytré, ale zároveň trochu sprosté. (...) Vyhrát mohu jen v případě, že dostanu víc, než kolik jsem do hry vložil. V tomto případě ovšem drtivá většina zákazníku získá zpět méně, než kolik za los utratila."

Podle mluvčího Sazky Václava Friedmanna je loterie i reklama na ni v pořádku: "Rozhodně bych netvrdil, že nejčastější výhra je 200 korun. 200 korun je nejnižší možná výhra. V rámci emise těchto losů jsou i milionové výhry," řekl Českému rozhlasu.

Český rozhlas vytvořil na základě údajů z herního plánu Milionového překvapení následující aplikaci, ve které si může každý vyzkoušet, jak vysoká pravděpodobnost výhry v této loterii skutečně je.

Zdroj dat: Sazka

Koncept Milionového překvapení je podle Sazky výsledkem dlouhodobého testování zákazníků. Z něj firma zjistila, že si lidé přejí kupovat stírací losy jako dárky pro své blízké. Pro tento účel je žádoucí, aby co nejvíce losů vyhrálo alespoň malou částku: "I menší výhra, pokud padne, je motivující k tomu, aby byl los vhodný jako dárek," vysvětuje mluvčí Sazky Friedmann. "Že někdo nevyhraje nic se stát může, je to v pravidlech této hry. Nicméně počet losů, které jsou nevýherní, je v jednotkách."

Přesnou pravděpodobnost výhry (po odečtení ceny 500 korun za každý los) znázorňuje následující graf:

Zdroj dat: Sazka

Navzdory miniaturní šanci na významnější výhru je zájem zákazníků značný. "Tato emise byla nejúspěšnější v období Vánoc, kdy tržby přesáhly 100 milionů korun. Teď jsou nižší, v řádech milionů korun týdně," sdělil mluvčí Sazky Václav Friedmann. Jedná se o hrubé tržby, tedy o peníze, z nichž jsou následně vyplácené výhry. Objem vyplacených výher společnost před ukončením loterie z pochopitelných důvodů nezveřejňuje.

Jelikož se mají losy Milionového překvapení prodávat ještě celý rok, firma počítá s tím, že o dalších Vánocích zájem o její dárek opět vzroste: "Očekáváme opět tržby v řádech desítek milionů. (...) Já bych řekl, že se nám práce nad tímto konceptem, který jsme vyvinuli spolu s našimi zákazníky, vyplatila. Rozhodně budeme chtít v podobných konceptech pokračovat i v budoucnosti," řekl Friedmann.

Dvojí pojetí výhry

Podle pracovníků ministerstva financí, kteří na provozovatele hazardu dohlížejí a jednotlivé loterie povolují, je Milionové překvapení v pořádku: "Podobný princip (velkého množství malých výher – pozn. red.) už byl u nás uplatněn několikrát. Za tímto povolením si stojíme. Je to legální zákonné povolení v souladu se současně platným zákonem. A nedomníváme se ani, že bychom se dostávali někam na hranu," říká ředitel státního dozoru nad sázkovými hrami a loteriemi Karel Blaha.

"Můžeme zvolit širší, nebo užší definici výhry. Zákon ji přesně nespecifikuje. A v širším pojetí výhry ten výklad obstojí," dodává.

"V současné době je bohužel výhra považována za výhru i tehdy, pokud je nižší než vklad. Tuto problematiku budeme určitě řešit v novém zákoně, který by měl být účinný od 1. ledna 2017," doplňuje ho referentka Kateřina Hromádková, která má na ministerstvu na starosti přímo "okamžité loterie", jak se stíracím losům v úřednickém žargonu říká.

Aktuálně platný zákon o loteriích stanovuje provozovatelům hazardu, kteří chtějí prodávat stírací losy, několik specifických podmínek:
  • musí to být české firmy
  • musí mít základní kapitál alespoň 100 milionů korun
  • před spuštěním loterie musí na zvláštní bankovní účet složit jistinu 50 milionů korun, s níž nemohou bez souhlasu ministerstva do ukončení loterie manipulovat
  • z utržených peněz musí vyplatit na výhrách 20 - 50 procent
  • pravděpodobnost (alespoň nějaké) výhry musí být nejméně 1:200
  • z utržených peněz po odečtení výher musí provozovatel (mimo běžné daně) odvést státu zvláštní odvod ve výši 23 procent (do konce loňského roku to bylo 20 procent)
  • z tohoto odvodu může požádat o slevu 25 procent a místo ministerstva financí peníze poukázat Českému olympijskému výboru
Podmínky v současné době splňuje a stírací losy legálně prodává šest firem:
  1. Českomoravská loterijní a.s.
  2. FORTUNA sázky a.s.
  3. Play games a.s.
  4. SAZKA a.s.
  5. TIPSPORT a.s.
  6. Victoria - Tip, a.s.

Stírací losy přitom podle údajů ministerstva financí tvoří poměrně malou část legálního hazardního byznysu, kterým ročně proteče 130 miliard korun a zisk jeho provozovatelů před zdaněním je asi 30 miliard. Za stírací losy lidé v Česku utratí ročně zhruba 1,5 miliardy korun, čistý zisk provozovatelů před zdaněním činí 669 milionů. Údaje jsou z roku 2014, konečná čísla z loňska úřad zatím nemá k dispozici.

"Okamžité loterie nejsou v rámci loterního byznysu až tak nebezpečnou záležitostí," shrnuje ředitel státního dozoru Blaha. "Z objemu finančních prostředků, které se v hazardu protočí, si uloupnou poměrně malý díl. Jiné hazardní hry jsou podstatně přitažlivější."

Jitka Hanžlová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme