Loterie, kde 99,9 % losů vyhrává? Vyzkoušejte si v interaktivní hře, jak je to doopravdy

Stírací losy v loterii Milionové překvapení nabízí společnost Sazka pod reklamními slogany "vyhrává téměř každý" a "darujte jistotu 99,9 % výhry." Ve skutečnosti drtivá většina losů vyhrává méně, než kolik za ně zákazníci zaplatili. Nejčastější "výhrou" je 200 korun, los přitom stojí 500. Ministerstvo financí si za rozhodnutím tuto hru povolit stojí: "Je to legální zákonné povolení v souladu se současně platným zákonem," řekl Českému rozhlasu ředitel státního dozoru nad sázkovými hrami a loteriemi Karel Blaha.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Sazka

Sazka | Foto: Filip Jandourek

Ke kritikům reklamy o "jistotě 99,9% výhry" patří například Daniel Hůle z organizace Člověk v tísni, která se věnuje mimo jiné zvyšování finanční a dluhové gramotnosti Čechů.

"Když někdo říká, že každý los vyhrává, ale naprostá většina losů vyhraje menší částku, než kolik člověk vsadil, je to klamavá reklama," domnívá se Hůle.

Přehrát

00:00 / 00:00

Sazka v loterii Milionové překvapení nabízí 99,9procentní šanci výhry. Většina výher je ale 200 korun, los stojí 500. Hostem Čro byl Daniel Hůle z organizace Člověk v tísni

"Sazka se snaží pomocí velkého množství malých výher vytvořit dojem, že skoro každý vyhraje. Je to chytré, ale zároveň trochu sprosté. (...) Vyhrát mohu jen v případě, že dostanu víc, než kolik jsem do hry vložil. V tomto případě ovšem drtivá většina zákazníku získá zpět méně, než kolik za los utratila."

Podle mluvčího Sazky Václava Friedmanna je loterie i reklama na ni v pořádku: "Rozhodně bych netvrdil, že nejčastější výhra je 200 korun. 200 korun je nejnižší možná výhra. V rámci emise těchto losů jsou i milionové výhry," řekl Českému rozhlasu.

Český rozhlas vytvořil na základě údajů z herního plánu Milionového překvapení následující aplikaci, ve které si může každý vyzkoušet, jak vysoká pravděpodobnost výhry v této loterii skutečně je.

Zdroj dat: Sazka

Koncept Milionového překvapení je podle Sazky výsledkem dlouhodobého testování zákazníků. Z něj firma zjistila, že si lidé přejí kupovat stírací losy jako dárky pro své blízké. Pro tento účel je žádoucí, aby co nejvíce losů vyhrálo alespoň malou částku: "I menší výhra, pokud padne, je motivující k tomu, aby byl los vhodný jako dárek," vysvětuje mluvčí Sazky Friedmann. "Že někdo nevyhraje nic se stát může, je to v pravidlech této hry. Nicméně počet losů, které jsou nevýherní, je v jednotkách."

Přesnou pravděpodobnost výhry (po odečtení ceny 500 korun za každý los) znázorňuje následující graf:

Zdroj dat: Sazka

Navzdory miniaturní šanci na významnější výhru je zájem zákazníků značný. "Tato emise byla nejúspěšnější v období Vánoc, kdy tržby přesáhly 100 milionů korun. Teď jsou nižší, v řádech milionů korun týdně," sdělil mluvčí Sazky Václav Friedmann. Jedná se o hrubé tržby, tedy o peníze, z nichž jsou následně vyplácené výhry. Objem vyplacených výher společnost před ukončením loterie z pochopitelných důvodů nezveřejňuje.

Jelikož se mají losy Milionového překvapení prodávat ještě celý rok, firma počítá s tím, že o dalších Vánocích zájem o její dárek opět vzroste: "Očekáváme opět tržby v řádech desítek milionů. (...) Já bych řekl, že se nám práce nad tímto konceptem, který jsme vyvinuli spolu s našimi zákazníky, vyplatila. Rozhodně budeme chtít v podobných konceptech pokračovat i v budoucnosti," řekl Friedmann.

Dvojí pojetí výhry

Podle pracovníků ministerstva financí, kteří na provozovatele hazardu dohlížejí a jednotlivé loterie povolují, je Milionové překvapení v pořádku: "Podobný princip (velkého množství malých výher – pozn. red.) už byl u nás uplatněn několikrát. Za tímto povolením si stojíme. Je to legální zákonné povolení v souladu se současně platným zákonem. A nedomníváme se ani, že bychom se dostávali někam na hranu," říká ředitel státního dozoru nad sázkovými hrami a loteriemi Karel Blaha.

"Můžeme zvolit širší, nebo užší definici výhry. Zákon ji přesně nespecifikuje. A v širším pojetí výhry ten výklad obstojí," dodává.

"V současné době je bohužel výhra považována za výhru i tehdy, pokud je nižší než vklad. Tuto problematiku budeme určitě řešit v novém zákoně, který by měl být účinný od 1. ledna 2017," doplňuje ho referentka Kateřina Hromádková, která má na ministerstvu na starosti přímo "okamžité loterie", jak se stíracím losům v úřednickém žargonu říká.

Aktuálně platný zákon o loteriích stanovuje provozovatelům hazardu, kteří chtějí prodávat stírací losy, několik specifických podmínek:
  • musí to být české firmy
  • musí mít základní kapitál alespoň 100 milionů korun
  • před spuštěním loterie musí na zvláštní bankovní účet složit jistinu 50 milionů korun, s níž nemohou bez souhlasu ministerstva do ukončení loterie manipulovat
  • z utržených peněz musí vyplatit na výhrách 20 - 50 procent
  • pravděpodobnost (alespoň nějaké) výhry musí být nejméně 1:200
  • z utržených peněz po odečtení výher musí provozovatel (mimo běžné daně) odvést státu zvláštní odvod ve výši 23 procent (do konce loňského roku to bylo 20 procent)
  • z tohoto odvodu může požádat o slevu 25 procent a místo ministerstva financí peníze poukázat Českému olympijskému výboru
Podmínky v současné době splňuje a stírací losy legálně prodává šest firem:
  1. Českomoravská loterijní a.s.
  2. FORTUNA sázky a.s.
  3. Play games a.s.
  4. SAZKA a.s.
  5. TIPSPORT a.s.
  6. Victoria - Tip, a.s.

Stírací losy přitom podle údajů ministerstva financí tvoří poměrně malou část legálního hazardního byznysu, kterým ročně proteče 130 miliard korun a zisk jeho provozovatelů před zdaněním je asi 30 miliard. Za stírací losy lidé v Česku utratí ročně zhruba 1,5 miliardy korun, čistý zisk provozovatelů před zdaněním činí 669 milionů. Údaje jsou z roku 2014, konečná čísla z loňska úřad zatím nemá k dispozici.

"Okamžité loterie nejsou v rámci loterního byznysu až tak nebezpečnou záležitostí," shrnuje ředitel státního dozoru Blaha. "Z objemu finančních prostředků, které se v hazardu protočí, si uloupnou poměrně malý díl. Jiné hazardní hry jsou podstatně přitažlivější."

Jitka Hanžlová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme