Madonu z Veveří musí Národní galerie vrátit církvi, rozhodl soud

Národní galerie musí vydat vzácný obraz Madony z Veveří římskokatolické církvi. Nepravomocně tak rozhodl Obvodní soud pro Prahu 1. O gotické dílo neúspěšně žádala farnost Veverská Bítýška v rámci církevních restitucí. Na Národní galerii pak podala žalobu.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Farář ve Veverské Bítýšce Marek Hlávka ukazuje technologickou rekonstrukcí obrazu Madona z Veveří od Vladimíra Terše z roku 1950 | Foto: ČTK

Podle soudkyně Obvodního soudu pro Prahu 1 Andrey Veselé nejrůznější dokumenty prokázaly, že se na Madonu z Veveří vztahují restituční zákony. Jejich podmínkou je, že památky musí být ve vlastnictví církve v období mezi roky 1948 a 1989.

„V roce 1958 došlo k převodu darovací smlouvou, tak soud dospěl k závěru, že tou darovací smlouvou došlo k nakládání s obrazem jako s věcí vlastní, aniž by stát byl vlastníkem tohoto obrazu. A z tohoto dovozujeme právě majetkovou křivdu, která se stala za komunistů,“ vysvětlila soudkyně.

Přehrát

00:00 / 00:00

Národní galerie musí vydat vzácný obraz Madony z Veveří církvi. Soudní jednání sledovala Veronika Hlaváčová

Řekla také, že církev se o dílo jako vlastník starala.

Právník církve František Severin je s verdiktem spokojený, počká si ale na to, jak v případu rozhodne odvolací soud. Pokud verdikt potvrdí, obraz poputuje z pražského Anežského kláštera zpět na Moravu. Na původní místo by se ale Madona z Veveří podle Severina nevrátila.

„Hledala by se jiná možnost vystavení tohoto obrazu, ale samozřejmě ne na faře ve Veverské Bítýšce nebo v kapli Matky Boží. To je vyloučeno i z bezpečnostních důvodů a nesplňovalo by to i ten důvod, aby k němu věřící mohli,“ uvedl Severin.

Podle právního zástupce Národní galerie před podáním žaloby odmítla nabídku, že dostane obraz na 50 let do bezplatné výpůjčky za to, že uzná jeho vlastnictví církvi. Galerie obraz nevydala, protože se podle jejího názoru nepodařilo bez pochyb prokázat vlastnictví díla.

Přehrát

00:00 / 00:00

Může dnešní verdikt ovlivnit další spory o majetek? Radiožurnál se ptal sekretáře České biskupské konference Tomáše Holuba a komentátora Petra Hartmana

„Žaloba jde mimo rámec zákona, a to jak mimo rámec jeho výslovného znění, tak i mimo rámec jeho účelu,“ argumentoval právník Národní galerie Ondřej Kolisko. K verdiktu se blíž vyjádřit nechtěl, potvrdil ale, že se proti němu odvolá.

Madona z Veveří pochází z období před rokem 1350 a namaloval ji malíř z okruhu Mistra Vyšebrodského oltáře. Do roku 1938 zdobila kostelík na hradě Veveří, který plnil ve středověku funkci farního chrámu pro osadu u zeměpanského hradu a širší okolí. V souvislosti s politickými událostmi se poté obraz ocitl v držení Ředitelství státních lesů a statků v Rosicích, ministerstva zemědělství a lesního hospodářství. V roce 1958 jej získala Národní galerie v Praze.

„Národní galerie v Praze v žádném případě nebránila a nikdy nebude bránit narovnání křivd způsobených totalitními režimy. Jako správce státního majetku je však povinována nechat v případě pochybností rozhodnout nezávislý soud,“ uvedla později galerie v tiskovém prohlášení.

Precedent pro další spory?

Podle generálního sekretáře České biskupské konference Tomáše Holuba dnešní rozhodnutí soudu může církvi v budoucích sporech o majetek výrazně napomoci.

„Jsem přesvědčen, že v každém soudním sporu, kde bohužel nedošlo k tomu, že stát měl stejný názor jako církev, je potřeba, aby soud nezávisle rozhodoval. Nicméně pro nás je důležité, že se ukazuje, že majetky, o které jsme žádali, skutečně prozatím vždycky v soudních sporech byly důkazně zajištěny,“ podotkl Holub.

Národní galerie dostala v rámci církevních restitucí celkem 40 žádostí o vydání děl. Předala zatím tři, mezi nimi například Vyšebrodský cyklus.

ČRo, Martin Hromádka Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme