Mapa: Kolika cyklistů by se dotkl zákaz projíždět přes den centrem Prahy?

V průměrný květnový den projelo středem hlavního města asi 2,5 tisíce cyklistů. Zákaz jízdy mezi 10. a 18. hodinou, který připravuje Praha 1, by se dotkl necelé poloviny, tedy tisícovky jezdců.

Tento článek je více než rok starý.

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Kterými ulicemi v centru Prahy projíždí nejvíc cyklistů? Červeně vyznačené jsou ty, kde by měl platit pro kola zákaz vjezdu přes den od 10 do 18 hodin.

Kterými ulicemi v centru Prahy projíždí nejvíc cyklistů? Červeně vyznačené jsou ty, kde by měl platit pro kola zákaz vjezdu přes den od 10 do 18 hodin. | Foto: Michal Jakob

Nejvíc pražských cyklistů by pocítilo zákaz vjezdu na pěší zónu v ulici Na Příkopě. Denně jich tudy projede bezmála tisícovka, z toho polovina mezi desátou dopoledne a šestou večer – tedy v době, kdy chtějí radní Prahy 1 nejfrekventovanější pěší zóny pro kola uzavřít.

Vyplývá to z analýzy Michala Jakoba z ČVUT. Na základě anonymizovaných dat o několika tisícovkách jízd z mobilní aplikace Urban Cyclers zpracoval mapu, která ukazuje, jakými ulicemi v centru Prahy projíždějí cyklisté nejčastěji. Červeně jsou vyznačené ulice, jichž by se měl podle opozičního zastupitele za Zelené Petra Kučery připravovaný zákaz týkat. Kliknutím na mapu zobrazíte větší verzi.

Na žádost serveru iROZHLAS.cz Jakobův tým analýzu doplnil o údaje z automatických sčítačů cyklistů. Ačkoli žádný z nich není umístěn přímo v centru, s pomocí statistiky lze poměrně přesně odhadnout, kolik lidí reálně projíždí jednotlivými ulicemi. Ukazuje to druhá mapa: První číslo udává počet cyklistů za celý den, druhé v době plánovaného zákazu mezi 10. a 18. hodinou. Také tuto mapu můžete rozkliknout, pokud si ji chcete prohlédnout podrobněji.

"Zhruba polovina cyklistického tranzitu pražským centrem vede po pěších zónách a ulicích, kterých by se omezení zvažované radnicí Prahy 1 mohlo týkat. To je dost na to, aby jeho případnému zavedení předcházela důkladná analýza jeho dopadu," komentuje záběry své analýzy Jakob.

Podle zástupce starosty Prahy 1 Richarda Bureše (ODS) bude Jakobův materiál jedním z těch, které využije odbor dopravy při vymýšlení konkrétních dopravních opatření, jimiž má na žádost radních cyklistickou dopravu v centru města omezit.

"Odbor dopravy bude zcela jistě bude posuzovat i materiál Michala Jakoba a další jemu obdobné, které se nejen v poslední době na různých místech objevují. Je totiž vždy lepší, když odborné materiály posuzují odborníci. I já ale v dané mapě vidím možnosti vedení některých objízdních tras tak, aby se kritická místa stala znovu bezpečná pro chodce," sdělil místostarosta Bureš serveru iROZHLAS.cz.

Zastupitelstvo se podle něj začalo nápadem na omezení cyklistů zabývat kvůli stížnostem chodců (počet jejich výtek blíže nespecifikuje) a na základě stanoviska městské policie. 

Petr Kočí, Jan Cibulka Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme