Za vykolejení vlaku u Chodové Plané může chyba strojvůdce. Podle Drážní inspekce jel třikrát rychleji

Drážní inspekce uzavřela vyšetřování loňského vykolejení nákladního vlaku u Chodové Plané nedaleko Mariánských Lázní. Příčinou červencové nehody byla podle inspekce chyba strojvedoucího společnosti ČD Cargo, který jel místo 30 přes 90 kilometrů v hodině. Drážní inspekce vyvrátila i jeho tvrzení, že snížení rychlosti přehlédl kvůli oslnění sluncem, napsal server Zdopravy.cz. Vykolejením způsobil škodu 28 milionů korun.

Chodová Planá Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Na trati mezi Mariánskými Lázněmi a Plzní vykolejil vlak s vápencem. | Foto: Zdeněk Trnka | Zdroj: Český rozhlas

Lokomotiva a třináct cisteren na vápno vykolejily odpoledne 28. července 2019 u Chodové Plané v úseku, kde byla trvale snížená rychlost na 30 kilometrů v hodině kvůli stavbě podjezdu. To ale strojvedoucí nevěděl a těsně před vykolejením jel 91 kilometrů v hodině.

Vlak s vápencem jel před nehodou téměř třikrát rychleji, než měl, ukázal rozbor rychloměru

Číst článek

Hájil se tím, že po této trati jezdí jen velmi zřídka, a proto si před odjezdem z Berouna přečetl všeobecný rozkaz, kde tato informace nebyla uvedena.

Na trati za Chodovou Planou ještě podle svých slov zaregistroval rychlostník na 95 kilometrů v hodině. Snížení rychlosti si nevšiml prý proto, že jel proti slunci.

To ale Drážní inspekce vyvrátila, protože slunce v daném místě a době svítilo z boku. „Toto snížení nečekal, takže se v tu dobu díval do sešitového jízdního řádu, jakou bude mít vlak rychlost v následujícím úseku trati,“ citoval Drážní inspekci server Zdopravy.cz.

Snížení rychlosti si strojvedoucí všiml až v okamžiku, kdy vyjel z oblouku, a proto začal rychle brzdit. K vykolejení tak došlo při rychlosti 82 kilometrů v hodině. Na místě v té době pracovali dělníci na bednění opěry mostu. Naštěstí se nikomu nic nestalo.

Odstraňování škod nedělní havárie u Mariánských Lázní je u konce

Číst článek

Strojvedoucí se hájí také tím, že změna neměla být uvedena v trvalých, ale v dočasných změnách. Pak by byla uvedena v rozkazu. Do trvalých změn bylo snížení rychlosti napsáno teprve dva týdny před nehodou.

„Strojvedoucí byl o snížení rychlosti v předstihu informován prostřednictvím tabletu, v němž byl na změnu parametrů tratě u Chodové Plané informován. Bohužel tuto informaci si nepřečetl, i když to byla jeho povinnost, a vyjel na trať. Zároveň, dle svého vyjádření, přehlédl návěstidlo na trati upozorňující na to, že od následujícího rychlostníku bude snížená rychlost na 30 kilometrů v hodině,“ uvedl generální inspektor Drážní inspekce Jan Kučera.

Devět doporučení

Na základě vyšetřování vydala Drážní inspekce i devět doporučení pro Drážní úřad, jak zlepšit bezpečnost na železnici, jak by se měly změnit normy a požadavky na dopravce a provozovatele dráhy. Jedním z nich je i vznik navigace pro strojvedoucí, k jejíž vytvoření ještě nedošlo.

Strojvedoucího v letos květnu obvinili chebští kriminalisté z trestného činu ohrožení z nedbalosti. Prokáže-li se vina, hrozí čtyřiapadesátiletému muži až osmileté vězení.

Likvidace havárie a oprava poškozeného úseku trati trvala do 15. srpna 2019, protože vlak poškodil železniční svršek, spodek i trakční vedení. Jde o jednu z nejvážnějších nehod v nákladní železniční dopravě za poslední desítky let.

pj Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme