Marketingoví odborníci sledují chování spotřebitelů na internetu. Kvůli reklamě

Reklama vyrobená na míru spotřebiteli se stává realitou. V rámci věrnostních programů a také na základě našeho pohybu na internetu sestavují marketingoví odborníci profil klienta.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Žena u počítače

Žena u počítače | Foto: Comstock Images

Marketér Tomáš Poucha popisuje, že zákazníka pak obchodníci oslovují na základě jeho předchozích nákupů nebo zájmů:

„Základem všeho jsou data, která o klientech musíme mít, abychom věděli co, kdy, jak nakupuje. Respektive, co by se mu mohlo líbit. A na základě toho mu dáváme nabídku, o které předpokládáme, že si jí koupí.“

Přehrát

00:00 / 00:00

O sledování pohybu spotřebitelů na internetu mluvila Zuzana Vlčková

Reklama určená konkrétnímu spotřebiteli se tak objevuje stále častěji. Jedná se totiž o mnohem účinnější nástroj, než je plošný marketing.

Sledování nákupního chování a zájmů spotřebitelů je nejjednodušší na internetu.
Václav Stříteský z Vysoké školy ekonomické popisuje, jak cílená reklama funguje:

„Například uživatelé, kteří nedokončí objednávku v e-shopu, mohou být následně osloveni se slevou pro návrat a vlastně dokončení objednávky. Úspěšnost takové reklamy je poměrně vysoká.“

Žádná náhoda

Zobrazovaná reklama se neobjevuje náhodou, ale vychází buď z toho, jaké stránky jsme navštívili v minulosti, nebo z profilu, který si o nás sociální sítě samy vytvářejí.

Přehrát

00:00 / 00:00

Redaktorka Zuzana Vlčková také zjistila, jak se sledování na internetu vyhnout

Taková reklama je mnohem efektivnější, protože klient je zahlcen nejrůznějšími nabídkami a oslovit ho tedy může spíše ta, která vychází z jeho zájmů, finančních možností a nákupního chování.

Sběr informací o klientech je legální. V praxi to znamená, že se počítá s takzvaným automatickým souhlasem. Každá webová aplikace ale uživatelům nabízí možnosti, jak sledování jejich aktivit odmítnout.

„Prohlížeč dneska má standardně možnost zakázat sledování takzvaných cookies a tím pádem plošně zakážu sledování aktivit na internetu jakémukoliv systému. Anebo přímo v reklamním systému, například na Facebooku, budu mít nově možnost u křížku k zavření reklamy zvolit – nechci, aby mě tato reklama dále obtěžovala,“ radí Stříteský.

V budoucnu se cílenou reklamou podle marketéra Tomáše Jindříška budeme setkávat stále častěji:

Soukromí na internetu | Foto: Stock Exchange

„Primárně budoucnost je o tom, že reklama bude cílená podle potřeb, podle toho, co třeba zákazník nakupuje. Všechno je to postaveno na datech.“

Na druhou stranu je ale možné, že cílenou reklamu podváže chystaná evropská legislativa. Unie má totiž ochranu soukromí jako jednu z priorit.

Sběr dat o spotřebiteli se stává jedním z největších obchodních artiklů vůbec. V praxi se děje dvěma základními způsoby - klienstkými kartami, kdy zákazníci sami poskytují svá data výměnou za slevu, věrnostní bonusy a podobně. A v rámci pohybu v internetovém prostoru.

Zejména u uživatelů sociálních sítí je jednoduché sledovat jejich zájmy a v reklamních banerech i na nesouvisejících stránkách zobrazovat reklamu, generovanou na základě poznaných informací.

Zuzana Vlčková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme