Marže prodejců pohonných hmot se díky levné ropě blíží historickému maximu

Tak levná jako nyní byla ropa naposledy před čtyřmi lety – ceny pohonných hmot u českých čerpacích stanic tomu však zatím neodpovídají. Může za to vyšší marže pro rafinerie, distributory a prodejce, ale také slabší koruna a větší daňové zatížení, které tvoří polovinu z konečné ceny benzinu či nafty. Prohlédněte si interaktivní graf zachycující pět let vývoje cen pohonných hmot i jejich hlavních složek.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Benzínová pumpa, benzín (ilustrační foto)

Benzínová pumpa, benzín (ilustrační foto) | Foto: Filip Jandourek

Ropa na světových trzích zlevnila neobyčejně prudce, ceny benzinu a motorové nafty u tuzemských čerpacích stanic se snižují podstatně pomaleji. Mohou za to dopředu nakoupené zásoby, slabá koruna a také obchodní politika výrobců a prodejců pohonných hmot. Jejich snaha vydělat na posledním vývoji cen co nejvíc se projevuje hlavně na dálnicích a v místech se slabší konkurencí.

Litr naturalu koupíte za 32,80 i za 41,70. Podívejte se, které pumpy jsou nejlevnější

Číst článek

Současná situace jim hraje do karet: kdyby teď prodávali palivo z ropy nakoupené za současné ceny, pohybovala by se jejich marže okolo pěti korun za litr Naturalu 95 a přiblížila by se tak rekordu z července 2009, kdy propad v cenách ropy ještě podpořil silný kurz koruny.

Vyplývá to z pět let dlouhé časové řady, kterou jsme sestavili z dat Českého statistického úřadu o průměrných cenách pohonných hmot, z historie cen severomořské ropy BRENT, z vývoje kurzu koruny k americkému dolaru, z historie sazeb spotřební daně a DPH a z našeho vlastního výpočtu. Prohlédnout si ji můžete v následujícím grafu.

Marže pro prodejce, výrobce a distributory tvoří přibližně desetinu z ceny, kterou za benzin platíme u pumpy. Více než polovinu spolknou daně. Zbytek se odvíjí od situace na světovém trhu s ropou a od devizových kurzů.

Podle ČSÚ stál v polovině listopadu – novější data ještě nejsou k dispozici – litr naturalu průměrně 36 korun. Z toho 19 korun činí spotřební daň a DPH, 12 korun stojí při aktuálních kurzech samotná surovina, a 5 korun zbývá na zpracování v rafinerii, distribuci a prodej.

U motorové nafty je spotřební daň skoro o dvě koruny nižší, kvůli vyšší ceně za zpracování v rafinerii za ni však koncový zákazník platí prakticky stejně jako za benzin. Jak vyplývá i z dlouhodobého srovnání cenových průměrů dle ČSÚ, v zimě bývá dražší nafta, protože po celé Evropě stoupá poptávka po naftě i petroleji kvůli topení. V létě bývá naopak dražší benzin, protože se více cestuje.

Odborníci očekávají pokles cen

Levnější ropa může být podle oborníků příznivá pro řidiče v Česku už za několik týdnů.

Podle analytika společnosti Colosseum Borise Tomčiaka zaplatí lidé za pohonné hmoty méně. „Očekáváme, že v následujících dvou týdnech by mohlo nastat zlevnění až o 30 haléřů,“ upřesnil Tomčiak.

Pokles ceny ropy na 60 dolarů za barel není nereálný, míní ekonom

Číst článek

Za poslední týden klesla cena benzinu v průměru na 35 korun a 27 haléřů za litr.

Levnější je i nafta, která se prodává za 35 korun. Nejlevněji lidé natankují v Pardubickém kraji, v Praze naopak zaplatí nejvíc.

Ceny pohonných hmot v Česku k 26. listopadu | Foto: ČTK

Simona Bartošová, Jaroslav Gavenda, Petr Kočí Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme