Marže prodejců pohonných hmot se díky levné ropě blíží historickému maximu
Tak levná jako nyní byla ropa naposledy před čtyřmi lety – ceny pohonných hmot u českých čerpacích stanic tomu však zatím neodpovídají. Může za to vyšší marže pro rafinerie, distributory a prodejce, ale také slabší koruna a větší daňové zatížení, které tvoří polovinu z konečné ceny benzinu či nafty. Prohlédněte si interaktivní graf zachycující pět let vývoje cen pohonných hmot i jejich hlavních složek.
Ropa na světových trzích zlevnila neobyčejně prudce, ceny benzinu a motorové nafty u tuzemských čerpacích stanic se snižují podstatně pomaleji. Mohou za to dopředu nakoupené zásoby, slabá koruna a také obchodní politika výrobců a prodejců pohonných hmot. Jejich snaha vydělat na posledním vývoji cen co nejvíc se projevuje hlavně na dálnicích a v místech se slabší konkurencí.
Litr naturalu koupíte za 32,80 i za 41,70. Podívejte se, které pumpy jsou nejlevnější
Číst článek
Současná situace jim hraje do karet: kdyby teď prodávali palivo z ropy nakoupené za současné ceny, pohybovala by se jejich marže okolo pěti korun za litr Naturalu 95 a přiblížila by se tak rekordu z července 2009, kdy propad v cenách ropy ještě podpořil silný kurz koruny.
Vyplývá to z pět let dlouhé časové řady, kterou jsme sestavili z dat Českého statistického úřadu o průměrných cenách pohonných hmot, z historie cen severomořské ropy BRENT, z vývoje kurzu koruny k americkému dolaru, z historie sazeb spotřební daně a DPH a z našeho vlastního výpočtu. Prohlédnout si ji můžete v následujícím grafu.
Marže pro prodejce, výrobce a distributory tvoří přibližně desetinu z ceny, kterou za benzin platíme u pumpy. Více než polovinu spolknou daně. Zbytek se odvíjí od situace na světovém trhu s ropou a od devizových kurzů.
Podle ČSÚ stál v polovině listopadu – novější data ještě nejsou k dispozici – litr naturalu průměrně 36 korun. Z toho 19 korun činí spotřební daň a DPH, 12 korun stojí při aktuálních kurzech samotná surovina, a 5 korun zbývá na zpracování v rafinerii, distribuci a prodej.
U motorové nafty je spotřební daň skoro o dvě koruny nižší, kvůli vyšší ceně za zpracování v rafinerii za ni však koncový zákazník platí prakticky stejně jako za benzin. Jak vyplývá i z dlouhodobého srovnání cenových průměrů dle ČSÚ, v zimě bývá dražší nafta, protože po celé Evropě stoupá poptávka po naftě i petroleji kvůli topení. V létě bývá naopak dražší benzin, protože se více cestuje.
Odborníci očekávají pokles cen
Levnější ropa může být podle oborníků příznivá pro řidiče v Česku už za několik týdnů.
Podle analytika společnosti Colosseum Borise Tomčiaka zaplatí lidé za pohonné hmoty méně. „Očekáváme, že v následujících dvou týdnech by mohlo nastat zlevnění až o 30 haléřů,“ upřesnil Tomčiak.
Pokles ceny ropy na 60 dolarů za barel není nereálný, míní ekonom
Číst článek
Za poslední týden klesla cena benzinu v průměru na 35 korun a 27 haléřů za litr.
Levnější je i nafta, která se prodává za 35 korun. Nejlevněji lidé natankují v Pardubickém kraji, v Praze naopak zaplatí nejvíc.