Masopustní veselí vrcholí. Veřejné zabijačky ale povoleny nejsou
Bláznivé dny masopustu dnes končí. Zítra nás čeká Popeleční středa. Tou začíná postní období před Velikonocemi. Masopust, a zvláště několik posledních dní tohoto období, byl pro lidi v minulosti oficiálním svátkem hodování, během kterého bylo třeba se dosyta najíst. V různých oblastech země se mu říkalo šibřinky, fašank nebo například ostatky. Pak následoval dlouhý čtyřicetidenní půst.
V době masopustu se na královském dvoře konaly hostiny, ve městech tancovačky, na vesnici vepřové hody. Těm, kdo se slávy nezúčastnil, se posílala bohatá výslužka, kdysi na Moravě zvaná šperky a v Čechách zabijačka. Výslužka většinou obsahovala huspeninu, klobásy, jelítka, jitrnice, ovar, či škvarky.
Veřejné zabijačky dnes ale povoleny nejsou a za zabití prasete veřejně hrozí pokuta v řádu statisíců. Domácí zabijačky je možné dělat i nadále. Doma se navíc může porážet skot mladší čtyřiadvaceti měsíců.
Na mnoha místech v zemi tradiční masopustní zabijačka již zmizelat. Ale třeba v břeclavském regionu se s tím lidé odmítli smířit a vepřových pochoutek se nehodlali vzdát. V Moravském Žižkově proto koupili už zpracované půlky prasat.
Zákaz má ale i své zastánce. Třeba ředitel Národního ústavu lidové kultury Jan Krist tvrdí, že je to dobře kvůli etice a hygieně. Podle něj dělal dříve zabijačku třeba hospodský, ale také u sebe na dvorku. Lidi pak chodili až na hotové výrobky. I když se zákaz různě obchází, myslí si, že veřejné zabíjení je jen divadlo, které není třeba.
Vepřové hody
Zákaz veřejných zabijaček se nelíbí například starostovi Miletína Miroslavu Noskovi.
„U nás masopust jako takový neslavíme. Máme tady ale jarmark lidových řemesel a zabijačka by měla být součástí tohoto jarmarku,“ říká Nosek.
Dilema, zda zákon porušit či ne, se podle starosty dá obejít tím, že se akce nazve vepřovými hody, koupí se prase, které se nechá usmrtit na jatkách, zpracovat, a hotové výrobky se rozdají lidem.
„Bohužel to ale není ono. Veřejná zabijačka k obcím vždy patřila a je to jedna z věcí, která lidi sdružuje. Navíc v době, kdy jsme rádi, že se lidé scházejí a v době, kdy dochází k radikálnímu snížení domácky chovaných prasat i prasat obecně. Díky tomuto zákazu přijdeme o možnost navyšování chovů prasat,“ dodává Nosek.