MDŽ už po sté. Ženy přitom mají v Česku i nadále nižší platy než muži

Svět si už po sté připomíná Mezinárodní den žen. A zatímco na začátku dvacátého století bojovaly ženy za právo volit, teď zápasí o zrovnoprávnění pracovních příležitostí. V Česku například vydělávají ženy v průměru o víc než pět tisíc korun měsíčně méně, než jejich mužské protějšky. A málokterá dosáhne na vysokou manažerskou funkci.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

K závodům neodlučně patří mocná marketingová zbraň výrobců - krásné ženy | Foto: Tomáš Adamec

"Problémy se týkají hlavně nedostatku flexibilních forem práce a možnosti slaďování rodinného a pracovního života. Bohužel, nekorektní zaměstnavatelé často nedodržují ani zákoník práce. Ženy pak mají často problém, když odcházejí, nebo se vracejí, na rodičovskou dovolenou. Problémem je i platová diskriminace,“ řekla ředitelka Gender Studies Linda Sokačová.

Přehrát

00:00 / 00:00

Ředitelka Gender Studies Linda Sokačová a předseda Konfederace zaměstnavatelských a podnikatelských svazů Jan Wiesner v odpoledních Ozvěnách dne.

Podle předsedy Konfederace zaměstnavatelských a podnikatelských svazů Jana Wiesnera se ale každý slušný zaměstnavatel snaží podobné problémy řešit. „Protože mu záleží na tom, aby jeho pracovníci byli stálí. Slušní zaměstnavatelé se potřebám žen vyhovět snaží,“ poznamenal Wiesner.

To, že korektní zaměstnavatelé existují, uznává i Sokačová. Zdůrazňuje, že tomu tak ale není všude. „Naše klientky mají zkušenost s těmi, kteří to opravdu nedělají. A nemají zájem situaci měnit, protože jim tento stav vyhovuje. Vyhovuje jim například mít zaměstnance, kteří mají velký strach o práci. Ale hraje roli i region,“ řekla Sokačová.

I tak se ale Sokačová nestaví jednoznačně k tomu, že by se v Česku zavedly pro zaměstnávání žen kvóty. Uvažuje o tom například i Evropská unie. „Vzhledem ke kontextu v České republice si nejsem jistá, do jaké míry by to skutečně splnilo účel,“ uvedla ředitelka Gender Studies.

Některé podniky si už přitom samy kvóty zavádějí. Třeba společnost Deutsche telecom, jejíž součástí je T-mobile, si vytkla cíl, aby do roku 2015 bylo na vedoucích postech třicet procent žen. „Myslím si, že to není správně. To už jsme zažili v minulém režimu. Tohle je spíš ve výchově a v postoji zaměstnavatelů,“ zdůraznil Linda Sokačová.

Veronika Sedláčková, ak Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme