Důsledek kauzy Rath? Konkurence zpochybňuje reference Metrostav Infrastructure, stavba D3 stojí

Stavbu úseku dálnice D3 u Kaplice a další desítky staveb spadajících pod Ředitelství silnic a dálnic komplikují problémy firmy Metrostav Infrastructure. Konkurence zpochybňuje její reference. Ředitelství silnic a dálnic vyřadilo firmu Metrostav Infrastructure z jednoho tendru, společnost se odvolala, věcí se zabývá Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, řekl ve středu mluvčí ředitelství Jan Rýdl. Metrostav Infrastructure s vyjádřením nesouhlasí.

Tento článek je více než rok starý.

České Budějovice (Aktualizováno: 18:58 25. 8. 2021) Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Dálnice

Stavbu úseku dálnice D3 u Kaplice a další desítky staveb spadajících pod Ředitelství silnic a dálnic komplikují problémy firmy Metrostav Infrastructure. Konkurence zpochybňuje její reference (ilustrační foto) | Foto: David Peltán | Zdroj: MAFRA / Profimedia

Metrostav Infrastructure s vyjádřením ŘSD o problémech a sporných referencích nesouhlasí a je připraven se proti nařčením bránit. Vyjádření firmy poskytl její mediální zástupce Jan Kuhn.

Kvůli situaci se zřejmě o rok zpozdí i stavba části D3 Třebonín - Kaplice nádraží. Ve středu to řekl výkonný ředitel firmy Kámen a písek Pavel Fučík. U úseku Třebonín - Kaplice podala nejvýhodnější nabídku právě Metrostav Infrastructure, nabídla cenu 1,87 miliardy Kč.

Ředitelství dálnic chce vyvlastnit pozemky pro D3 u Tábora. Majitelé odmítli nové návrhy na odškodné

Číst článek

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) s ní ale dosud nepodepsalo smlouvu, přičemž stát chtěl začít stavět ve druhém letošním pololetí.

Akcionářem společnosti Metrostav Infrastructure je firma Metrostav, které soud loni nepravomocně zakázal účast ve veřejných zakázkách na tři roky. Důvodem byl podíl v korupční kauze kolem bývalého středočeského hejtmana Davida Ratha. Metrostav pak převedl silniční projekty na dceřinou firmu.

„Situace spojená s účastí společnosti Metrostav Infrastructure je problematizující pro více staveb. Předpokládám, že se týká i některých železničních staveb nebo některých dopravních staveb na úrovni krajů. Je nejistota na trhu, zda kvalifikační předpoklady, kterými se prezentuje nedávno zřízená Metrostav Infrastructure, jsou skutečně pravé,“ řekl Rýdl.

Není podle něj jasné, zda se referencemi může firma prokazovat, protože pocházejí ze staveb, které dodával Metrostav.

Odpočívadlo na D1

Nejistotu na trhu vnímají podle Rýdla investoři i konkurenční stavební firmy. „Vznikl stav, kdy Metrostav jde ve výběrových řízeních velmi výrazně do atraktivních cen, aby vítězil. Konkurence má zároveň námitky vůči kvalifikacím. V případě jednoho výběrového řízení jsme podali návrh na vyřazení Metrostavu, ten se odvolal, a je to na Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže,“ řekl Rýdl.

Odvolání v druhé větvi kauzy Rath se do Olomouce nepřesune. Nejvyšší soud zamítl návrh Metrostavu

Číst článek

Případ se týká stavby odpočívadla na D1 u středočeské obce Psáře. ŘSD čeká, že do měsíce by mohl antimonopolní úřad rozhodnout.

„Slibujeme si stejně tak jako celý trh, že rozhodnutím vznikne platný judikát, ze kterého se budou odvozovat postupy v těch mnoha dalších výběrových řízeních, a to nejenom u ŘSD. Situace nás velmi mrzí, protože máme stavby, které jsou připravené, na které máme projekty, všechna vyjádření, peníze a už jsme u některých mohli několik týdnů stavět, a bohužel ty stavby stojí,“ řekl Rýdl.

Mluvčí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Martin Švanda potvrdil, že návrh z tendru vyloučené společnosti Metrostav Infrastructure obdrželi. „Na základě tohoto návrhu bylo zahájeno správní řízení, které v současné době probíhá. Prvostupňové rozhodnutí zatím vydáno nebylo,“ uvedl Švanda.

Doplnil, že úřad teď řeší problematiku prokazování kvalifikace společností Metrostav Infrastructure ve dvou správních řízeních, kromě zmíněného případu jde o zakázku na obchvat Čebína na brněnském venkově.

Metrostav se brání

Metrostav Infrastructure ve vyjádření uvedl, že je rovněž znepokojen oddalováním staveb, kde podal pro investory nejvýhodnější nabídku a není o nich zatím rozhodnuto. Společnost je připravena začít ihned stavět a neztotožňuje se s tím, že by jakkoli oddalovala zahájení. Na firmu podle jejího vyjádření přešly od 1. září loňského roku s převodem části závodu zakázky realizované v Česku divizí 4 Metrostav včetně referencí.

„Společnost Metrostav Infrastructure tak rovněž nadále odpovídá za stavby, které uvádí mezi referencemi a je smluvní stranou těchto kontraktů, což bylo potvrzeno i smluvně s ŘSD. Je s podivem, že jiní veřejní zadavatelé naše reference akceptují,“ uvedla firma. Doplnila výčet realizovaných zakázek na českých dálnicích, které podle ní dokládají schopnost firmy realizovat významné silniční dopravní stavby.

V příštím roce se v Česku otevře 25,5 kilometrů nových dálnic. V současnosti je rozestavěno 151,5 kilometru

Číst článek

„Všechny námi realizované stavby byly vždy dokončeny řádně a včas! ŘSD má s naší prací mnohaleté zkušenosti a naše reference jsou průkazné. Osobně jsem se na mnoha projektech pro ŘSD v minulosti podílel a jsem přesvědčen, že v ŘSD jsou s prací našeho týmu dlouhodobě spokojeni,“ uvedl ředitel společnosti Metrostav Infrastructure Zdeněk Ludvík. Věří, že to antimonopolní úřad i ŘSD na zakázce rozšíření odpočívadla Střechov na D1 potvrdí a reference nebudou do budoucna zpochybňovány.

Na stavbu části D3 Třebonín - Kaplice nádraží dostalo ŘSD pět nabídek. Úsek dlouhý 8,5 kilometru by se měl stavět tři roky, zahrne deset mostů a jednu mimoúrovňovou křižovatku.

Problémy kolem referencí firmy Metrostav Infrastructure brzdí i opravu silnice I/53 ze Znojma do Lechovic odhadem za více než 400 milionů Kč. Podle České televize je podobný problém při stavbě obchvatu Čebína na Brněnsku za více než 500 milionů, která měla začít o prázdninách. Metrostav Infrastructure nabídl nejnižší cenu, výběrové řízení ale posuzuje Úřad pro ochranu hospodářské soutěže.

ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme