Úřad hlídající financování stran prověřuje peníze od Přátel Miloše Zemana. 'Nic neporušujeme,' říká Nejedlý

U víc než poloviny peněz, které doposud utratili podporovatelé Miloše Zemana za prezidentskou kampaň, nejsou jasní konkrétní dárci. Peníze totiž poskytuje spolek Přátelé Miloše Zemana a ten podle zákona nemusí vůbec nic zveřejňovat. Další peníze dala Strana práv občanů, jíž je Zeman čestným předsedou. Ta zveřejní své sponzory zčásti v březnu a zbytek až za rok. Úřadu na kontrolu financování politických stran se takový postup ale nelíbí.

Tento článek je více než rok starý.

Praha (Aktualizováno: 8:33 25. 1. 2018) Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Volební plakát s fotografií Miloše Zemana v Praze.

Volební plakát s fotografií Miloše Zemana v Praze. | Foto: Michaela Danelová | Zdroj: Český rozhlas

„Neporušujeme zákon a neporušujeme nic, co bychom teď měli zveřejňovat. Takže já bych to nechal v téhle úrovni,“ odpovídá Radiožurnálu na otázku, kdo jsou sponzoři spolku, který nejvíce přispívá na kampaň za znovuzvolení Miloše Zemana, člen jeho vedení a prezidentův hlavní poradce Martin Nejedlý.

Přehrát

00:00 / 00:00

Úřad hlídající financování stran prověřuje peníze od Přátel Miloše Zemana, popisuje člen vedení úřadu Tomáš Hudeček

O koho jde, říct nechce: „Od roku 2008 přispívají a řádně odevzdávají daňové přiznání a věřte mi, kdyby na nich bylo něco kontroverzního, dávno by se na to někdo obrátil.“

Mluvčí prezidenta Jiří Ovčáček k financování kampaně dodal, že všechny použité peníze pocházejí výhradně z České republiky. Hradní kancléř Vratislav Mynář pak vyloučil časté spekulace o skrytých dárcích ze zahraničí, například Ruska nebo Číny.

„Tím bych rád vyvrátil všechny ty spekulace a nesmysly o nějakých zahraničních čínských a ruských penězích, není to pravda. Sto procent peněz, které přišly, jsou z českých zdrojů,“ řekl již dříve pro Radiožurnál Mynář, který stojí v čele spolku Přátelé Miloše Zemana.

Rozklíčovat Zemanovu kampaň

Neprůhledné financování přes prostředníka se však nelíbí Úřadu pro dohled nad hospodařením politických stran a hnutí, jakkoliv je to podle zákona legální.

Nejasný původ peněz zadlužené SPO. Na transparentním účtu má stokorunu, přesto financuje Zemanovu kampaň

Číst článek

„Snažíme se najít cestu, jak rozklíčovat tu kampaň jako takovou. Protože úkolem úřadu je sledovat finanční toky a nezastavit se u toho, že nám to někdo jen vyúčtuje,“ vysvětluje člen vedení úřadu Tomáš Hudeček.

A bude chtít úřad po spolku pro jejich tvrzení nějaké důkazy? „Když na něm budou trvat, tak se úřad bude muset spokojit s čestným prohlášením spolku. Dohledový orgán jako takový nemůže přímo do účetnictví spolku,“ podotýká Hudeček.

„Pokud se spolek Přátelé Miloše Zemana rozhodne zveřejnit dárce, tak tím jenom lépe nejen pro občany, ale i pro nás jako dohledový orgán. Jde o to, do jaké míry kandidát chce, aby jeho kampaň byla transparentní ve smyslu financování,“ doplňuje člen vedení dohledového úřadu.

Žádná kampaň

Prezident Zeman sám dlouhodobě tvrdil, že žádnou kampaň nevede. Celkem 4,5 milionu korun poslaných dárci na volební transparentní účet tak doposud neutratil. Dalších 22 milionů korun ale povinně zveřejnil jako plnění od svých příznivců pro první i druhé kolo voleb.

Zmíněný spolek přátel a SPO, jíž je Zeman čestným předsedou, zaplatili za jeho reklamu téměř 13 milionů. Drtivá většina z toho šla na billboardy. Podle agentury Neilsen Admosphere, která venkovní reklamu sleduje, byla však hodnota reklam s Milošem Zemanem jen do konce loňského roku vyšší.

Zeman kampaň vedl, jeho výroky pro nás nejsou rozhodující, říká kontrolor Outlý

Číst článek

„Od počátku kampaně do konce roku 2017 evidujeme cenu 17,5 milionu korun v ceníkových cenách. Tato částka nemusí odpovídat skutečným cenám, které zadavatelé zaplatili,“ říká expert agentury Jakub Fulín.

Ceny bývají obvykle nižší, protože reklamní společnosti nabízejí třeba množstevní slevy. Další kandidát na prezidenta Jiří Drahoš získal podle jeho transparentního účtu a dalších nefinančních plnění na kampaň téměř 50 milionů korun, což je i zákonný limit na to, kolik lze utratit.

Nejvíce mu přispěli byznysmeni. Známý je například majitel Jablotronu Dalibor Dědek, který věnoval 3 miliony, po milionu přispěl exmajitel plzeňské Škody Tomáš Krsek či developer Luděk Sekyra. 

Jana Klímová, Jakub Troníček, jch Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme