Minář zveřejnil hospodaření hnutí Lidé PRO. Náklady i příjmy dosáhly zhruba 7,3 milionu

Končící hnutí Lidé PRO bývalého předsedy Milionu chvilek Mikuláše Mináře na svém facebooku zveřejnilo závěrečnou zprávu o své činnosti. Náklady za dva měsíce příprav a čtyři měsíce kampaně činily 7,29 milionu, nejvíce stál informační systém, web a provoz kampaně. Příjmy hnutí dosáhly 7,31 milionu, peníze získalo výhradně od soukromých dárců. Podle některých médií Mináře ke zveřejnění vyúčtování vyzvali někteří členové či podporovatelé hnutí.

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Hnutí Lidé PRO, jehož vznik v prosinci oznámil bývalý předseda spolku Milion chvilek Mikuláš Minář, končí a podpoří jiné opoziční demokratické strany. | Zdroj: Fotobanka Profimedia

Vznik hnutí Minář oznámil v prosinci. Ke konci března však uvedl, že končí a podpoří jiné opoziční demokratické strany.

Původně hnutí usilovalo o 500 000 podpisů, aby kandidovalo v podzimních sněmovních volbách, nejméně pak 100 000 do konce března. Nasbíralo jich ale jen kolem 40 000.

Dva největší dárci hnutí poskytli zhruba 60 procent celkových prostředků. Byli jimi Spolek pro podporu liberální demokracie (tři miliony korun) a majitel společnosti Y Soft Corporation Václav Muchna (1,22 milionu). Minář poznamenal, že oběma dárcům poskytl kompletní účetnictví. Ti uvedli, že v hospodaření nespatřují nesrovnalosti.

Údržba webu a provoz kampaně

Nejvyššími náklady byly 1,15 milionu korun na vývoj a údržbu webu a Informačního systému pro on-line petici, správu dobrovolníků či fundraising. Dalších 1,1 milionu šlo na provozní zabezpečení kampaně – pronájem a provoz kanceláří, internet, telefony, cestovné, poštovné, úklid, energie a odpady.

Hnutí Lidé Pro nezískalo dost podpisů a nepůjde do voleb. Minář se stáhne z veřejného života

Číst článek

Propagace hnutí na facebooku vyšla na 576 000 korun, téměř půl milionu šlo na tvorbu značky na sítích a přímou práci s dobrovolníky.

Například videospot, kterým hnutí v prosinci odstartovalo petiční kampaň, stál 278 000 korun. Správa sociálních sítí či cílení reklam vyšlo na 269 000, náklady na plakáty, letáky, placky a podpisové stánky činily 239 000 korun.

Minář také na svém facebooku uvedl, že za šest měsíců práce mu bylo vyplaceno 138 728 korun.

„Všechny dary přijaté od 1. dubna jsme vrátili dárcům, šlo totiž hlavně o nezrušené trvalé příkazy. Transparentní účet necháme veřejně přístupný až do konce května, poté jej zrušíme,“ uvedl.

Výzva k podpoře opozice

Přebytek hospodaření, tedy 20 461 korun, hnutí rozdělilo na dva dary. Polovinu v pátek poslalo Nadaci VIA, jež podporuje rozvoj aktivní občanské společnosti, a druhou polovinu Charitě ČR.

Senát schválil nová pravidla voleb beze změn. S korespondenční volbou počká na novou sněmovnu

Číst článek

Koronavirová pandemie a opatření proti ní podle hnutí znemožnily plánovanou masivní kontaktní kampaň. Minář dál vyzývá lidi k účasti v říjnových volbách a podpoře opozice.

Lidé PRO také dříve vyzvalo aktivní občany i opoziční strany – Piráty, STAN, ODS, KDU-ČSL a TOP 09, aby svoji pozornost mnohem víc zaměřili na nevoliče, zklamané voliče vládních stran a seniory.

Z vedení Milionu chvilek Minář odešel loni na podzim. Jeho nástupce Benjamin Roll oznámil, že spolek je bytostně občanská iniciativa rostoucí zdola a jako taková nikdy nebude kandidovat ve volbách.

Spolek vznikl po sněmovních volbách v roce 2017, které vyhrálo ANO. Pořádá demonstrace, při nichž mimo jiné kritizuje premiéra Andreje Babiše (ANO) za střet zájmů či nedodržování volebních slibů. Předloni v červnu na pražské Letné se největší demonstrace zúčastnilo podle organizátorů až 250 000 lidí.

ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme