Ministerstvo chce testováním sjednotit úroveň škol

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy dnes představilo standardy pro základní vzdělávání, které by měly pomoci změnit trend dlouhodobě se zhoršující vzdělávacích výsledků českých žáků. Standardy určují, co by měli žáci na konci daného ročníku znát a umět. Materiál zatím není definitivní, vyjadřovat se k němu budou ještě odborníci.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Tisková konference k omezení sítě středních škol ČR, ministr školství Josef Dobeš | Foto: Filip Jandourek

Fakticky jde o soubor úloh, které by měly prověřit znalosti žáků základních škol. Testové úlohy budou pro školy přístupné v online databázi a v této fázi projektu je mohou rozšířit i sami učitelé.

Základní materiál včetně vzorových úloh připravila skupina asi 70 odborníků na vzdělávání a prvními, kdo je bude naostro řešit, budou v roce 2013 žáci 5. a 9. tříd.

Přehrát

00:00 / 00:00

Ondřej Černý a Václav Pešička o školských standardech ve Světě o druhé.mp3

Plošným testováním chce ministerstvo sjednotit úroveň jednotlivých škol. Ministr školství Josef Dobeš popsal, jak by mělo pilotní testování, které je připraveno už na letošní podzim, vypadat.

„Budeme měřit on-line přes počítače matematiku, český jazyk a angličtinu, tedy velmi jednoduše a moderně. Zhruba do dvou měsíců nás čeká tendr a já věřím, že to bude výrazně levnější, než kolik nás stojí státní maturita,“ řekl Dobeš.

Zavedení standardů by také mělo vést ke zlepšení úrovně vzdělání českých žáků. Mezinárodní výzkum organizace PISA (Programme for International Student Assessment), který hodnotil úroveň žáků v 65 zemích celého světa včetně České republiky, v roce 2009 ukázal, že čeští školáci se zhoršili nejvíc ze všech sledovaných zemí.

České děti mají problém hlavně s porozuměním textu a použitím naučených znalostí. Čtenářské dovednosti českých žáků jsou podprůměrné, v matematice a přírodních vědách jsou průměrní.

Podle ministra Dobeše je propad znalostí českých žáků způsoben hlavně chybějící dlouhodobou koncepcí českého školství, která by přežila střídání ministrů. Problémem je ale i nízké ohodnocení učitelů a nezájem rodičů o vzdělávání potomků.

Nepůjde o vytváření žebříčků škol

Varovné je podle odborníků i to, jak se rozevírají nůžky mezi kvalitou jednotlivých škol. Výrazné zhoršení znalostí se navíc projevilo zejména u chlapců. Sjednocení kvality vzdělávání je hlavním cílem připravovaných standardů. Ministr Dobeš odmítá, že by chtěli ustavovat žebříček škol.

„Naopak, je to zpětná vazba pro školy, doví se, jak děti dopadly, a budou mít za úkol dotáhnout do standardu ty, které neuspějí ve zkoušce,“ dodal Dobeš.

Úředníci se nyní chtějí s učiteli domluvit, jak by měly konečné testy vypadat a podle ministra je velký prostor pro změny v předložených návrzích, které ještě nepředstavují definitivní materiál.

Ministerstvo věří, školy standardy přivítají. Podle ředitelky odboru všeobecného vzdělávání MŠMT Jiřiny Tiché dosavadní průzkumy ukazují podporu pro ministerské plány.

„Vyplývá to i z rychlých šetření, které provedl Ústav pro informace ve vzdělávání v roce 2010, více než 2000 oslovených škol potvrdilo, že přes 60 procent z nich standardy vítá,“ uvedla Tichá.

První reakci opoziční ČSSD zaznamenala parlamentní zpravodajka Rádia Česko Milada Richterová. O zhodnocení zavedených standardů požádala stínovou ministryni školství Vlastu Bohdalovou, podle které měli sociální demokraté obdobný záměr v předvolebních slibech.

Ondřej Černý, Václav Pešička, Aneta Vojtěchová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme