Ministerstvo dopravy chce opravovat silnice, ale levněji

Ministr dopravy Vít Bárta podle Hospodářských novin chce, aby do oprav silnic směřovalo více peněz, a mluví o devíti miliardách korun. Zároveň ale bude od stavbařů požadovat slevy a lepší technologie, aby opravené úseky déle vydržely. Bárta také kritizuje to, že z oprav silnic profitují stále stejné firmy, což chce změnit. Tuto praxi kritizují i mnozí dopravní experti.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Výtluky na silnici

Výtluky na silnici | Foto: boskovicko.cz

„Připravili jsme dokument, který se jmenuje Superstrategie dopravní infrastruktury. Rozpočet ministerstva dopravy je přibližně o třetinu menší, než byl ten loňský, nemáme peníze na výstavbu, ale chceme je dávat na údržbu. Jsou to peníze z národních zdrojů, evropské peníze na to použít nemůžeme,“ říká šéf kabinetu ministra dopravy Karel Hanzelka.

Ministerstvo chce vyjednávat o slevách a snaží se dát stejné příležitosti vedle zaběhnutých i menším firmám. Využívá proto systém elektronických aukcí. „Je samozřejmě otázka, kdo z výběrového řízení nakonec vzejde,“ dodává.

Přehrát

00:00 / 00:00

Ministr dopravy Vít Bárta podle HN chce, aby do oprav silnic směřovalo více peněz. Ptáme se šéfa kabinetu ministra Karla Hanzelky a jednatele společnosti Siltek Jiřího Charváta.

Vít Bárta prohlásil, že chce vyvinout co největší snahu o rozbití oligopolu stále stejných firem. „Už jsme to udělali se zakázkou na zimní posypovou sůl – vypsali jsme tendr loni v létě, elektronickou aukcí se nám podařilo snížit objem finančních prostředků vynakládaných na sůl oproti loňské zimě o deset procent,“ doplňuje Hanzelka.

Plány ministerstva se zaměřují právě především na opravy. „Předně si musíme uvědomit, že máme za sebou bohatý rok 2010 na otevírání – otevíral se okruh kolem Prahy, dále pak významné dálniční úseky na Moravě. Letošní rok je hubený, ale musíme stavět nové úseky dálnic, máme v plánu otevřít 25 kilometrů, což je méně než loni, ale musíme najít peníze jak na výstavbu, tak i údržbu,“ vysvětluje Hanzelka.

Přístroj SILTEK opravuje levněji

Příkladem nové firmy, která dokáže opravit silnice levněji, je společnost SILTEK. Je výhradním prodejcem pracovního stroje SILKOT, který se používá k opravám silnic. Jde o český výrobek, který právě před rokem vyvolal v médiích velký ohlas.

„Dělá se to teplou cestou, využívá se recyklátu z frézování silnic. Nahřejeme díru a okolí, promícháme a zaválíme. Je to asi třikrát levnější metoda, než když se to vyfrézuje, vyčistí a udělá se nová zálivka,“ vysvětluje jednatel společnosti Jiří Charvát.

Tento systém dokáže opravit srovnatelnou díru za 300 korun, oproti běžným 500-1000 korunám.

Když auto projede větší rychlostí nevyspravenou dírou, může dojít k jeho trvalému poškození. Co se stane, popisuje Richard Srbecký ze společnosti GoodYear: „Pneumatika se promáčkne na druhou stranu, je to vlastně v momentě nárazu proti ose a dochází k trvalému poškození vnitřní kostry pneumatiky.“

Lenka Buriánková, Ondřej Černý, Lucie Maňourová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme