Ministerstvo dopravy chce šetřit na zimní údržbě silnic. Nově mají mít jediného správce

Silničáři už letos na zasněžené cesty vysypali dva tisíce tun soli a najeli 46 tisíc kilometrů, přitom teprve dnes začíná nepřetržitá pohotovost zimní údržby. Letos je na ní víc peněz než loni, takže by ani dřívější nástup zimy neměl vadit. Za rok by to ale mohlo být jiné - končí totiž dosavadní smlouvy a ministerstvo dopravy chystá převratný způsob údržby silnic.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Silničáři mají na mnoha místech České republiky plnou pohotovost. | Zdroj: ČTK

V současné době má ministerstvo dopravy deset příkazních smluv s jednotlivými krajskými správami a údržbami silnic, které si především na zimní práce najímají další dodavatele.

A právě tento mezikrok by ministerstvo chtělo zrušit a mít smlouvy přímo s firmami, které budou za údržbu konkrétní silnice zodpovědné nejen v zimě, ale celoročně.

Přehrát

00:00 / 00:00

Jak se změní systém údržby silnic, zjišťovala redaktorka Eva Kézrová

„Proto nová soutěž je dělena na oblasti zhruba ve velikosti okresu po republice. Jedná se o oblasti, které lze udržovat poměrně menší společností, nemusí to být celokrajná organizace na údržbu,“ vysvětluje Milan Dont, ředitel odboru pozemních komunikací ministerstva dopravy.

Úřad si od nového způsobu údržby silnic slibuje především finanční úsporu. A to nejen díky většímu konkurenčnímu prostředí.

„Chceme přijít s modelem, kdy část platby těmto dodavatelům bude takzvaně paušální. To znamená, že i když bude mírná zima, tak dodavatel má jistotu, že prostředky, které investoval do mechanismů, do vybavení skladů a podobně, bude moci amortizovat. Na druhou stranu v případě, že přijde velmi tuhá zima, tak náklady nebudou státu nadměrně narůstat, takže bychom měli mít daleko menší rozdíly v cenách za mírnou a náročnou zimu,“ přiblížil Dont.

Ještě do konce roku by mělo být vypsáno výběrové řízení, aby za rok mohly začít fungovat nové šestileté smlouvy s jednotlivými dodavateli. Změny v údržbě silnic by měli poznat i motoristé.

„V létě bude mít dodavatel na starosti klasickou cestářskou práci, kdy pracovníci tohoto dodavatele budou projíždět každý týden komunikaci a budou odstraňovat zjevné závady, jako je narovnání značky, vyčištění značení nebo odstranění překážek, které se objeví na vozovce. Větší závady budou odstraňovány jinými kontrakty přímo s Ředitelstvím silnic a dálnic,“ doplnil zástupce ministerstva.

Velké opravy by měly začínat včas

ŘSD už letos udělalo podstatný krok k tomu, aby silnice a dálnice byly opravovány včas a hlavně za správného počasí.

Doposud se teprve na jaře zjišťovalo, co se musí opravit, a pak se vypisovalo výběrové řízení, takže samotná oprava začala nejdříve o prázdninách a častokrát končila za ranních mrazíků v závěru roku.

Nově se podle generálního ředitele ŘSD Davida Čermáka začnou velké opravy chystat už na podzim. „Třeba u mostů, což je nejpalčivější záležitost, kdy oprava mostu musí v zásadě probíhat přes celý rok a za polovinu stavební sezóny se to nikdy nedá stihnout, tendry probíhají už teď,“ potvrdil Čermák.

Eva Kézrová, Martin Hromádka Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme