Ministerstvo dopravy jedná s kraji o rušení některých tratí

Česká republika má jednu z nejhustších sítí železničních tratí na světě. Provoz a údržba regionálních vlaků ale vyjde každý rok na miliardy. V posledních týdnech se objevily zprávy, že ministerstvo dopravy se snaží kraje přesvědčit, aby ty spoje, které jsou nejvíce prodělečné, zrušily. Nebo aspoň aby řekly, bez kterých by se v nejhorším případě obešly.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Motorový vlak (ilustr. obr.)

Motorový vlak (ilustr. obr.) | Foto: Pavel Jůza

Jak ve vysílání Radiožurnálu řekl náměstek ministra dopravy Ivo Toman, celkem má ministerstvo v celé republice vytipováno 14 málo vytížených tratí, na nichž by se měla železniční doprava utlumit. Jejich provoz je totiž velmi neefektivní.

„My máme v Evropské unii i na světě jednu z nejhustších sítí železnice, celkem 9,5 tisíce kilometrů. Většina těchto tratí je z Rakouska-Uherska a my opravdu doteďka platíme z daní nás všech řadu tratí, které jsou velmi neefektivní.“

Přehrát

00:00 / 00:00

O rušení vlakových spojů diskutovali Ivo Toman a Jakub Jeřábek v Ozvěnách dne Radiožurnálu

„Když sečtete, co platí kraje, pokud jde o ztrátu v provozování drah, stát, a co stojí Správu železničních dopravních cest, aby tratě udržovala životaschopné, tak nás to dohromady stojí 22 miliard,“ vypočítal náklady na železniční dopravu náměstek Toman a doplnil:

„Takže já si myslím, že je rozumné, abychom i v době, kdy je ekonomický tlak na veřejné finance, se shodli na tom, že některé tratě, které opravdu nemají smysl a jsou nerozumné, budeme postupně utlumovat.“

Například v Ústeckém kraji ale s výrazným omezováním železniční dopravy nyní nepočítají. V minulosti už doprava na některých tratích ale redukována byla, řekl Radiožurnálu vedoucí oddělení dopravní obslužnosti úřadu Ústeckého kraje Jakub Jeřábek.

Při rozhodování o rušení či zachování spojů podle něj vycházejí z přesných analýz vytíženosti vlaků, které se provádějí několikrát do roka. Obsazenost spojů ale není jediným kritériem.

„Důležitá je pro nás i analýza celého toho území, to znamená, jestli jsou tam jiné možnosti spojení, jestli případná náhrada autobusy si nevyžádá delší objížďku, než trať, která je třeba kratší. Takže zvažuje se spousta prvků,“ upozornil Jeřábek.

Marika Táborská, Jan Bumba Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme