Ministerstvo dopravy otestovalo nový Golf a Superb, emise jsou v normě
Nové vozy koncernu VW s dieselovými motory podle testu pro ministerstvo dopravy plní homologační emisní normy. Testem kvůli dřívějšímu falšování emisí prošel Golf i Superb. Nezávislá zkušební laboratoř TÜV-Süd v Roztokách u Prahy testovala Škodu Superb třetí generace s motorem 2,0 TDI a VW Golf sedmé generace s naftovým motorem 1,6 TDI.
Obě auta jsou nová, s motorem splňujícím nejpřísnější emisní normu Euro 6, kde by podle Volkswagenu neměl být falšující software.
Ministr dopravy za hnutí ANO Dan Ťok řekl, že tato auta vybrali schválně, aby potvrdili, že nové vozy jsou v pořádku.
„Přistoupili jsme k metodě důvěřuj, ale prověřuj. I při předchozích vozech bylo ujištění, že je všechno v pořádku a nakonec nebylo. Proto jsme si řekli, že to vezmeme z gruntu. My jsme tu od toho, abychom chránili naše spotřebitele, aby měli jistotu, že budou vozy kupovat jen v pořádku,“ řekl k měření ministr Ťok.
Ministerstvo dopravy otestovalo nový Golf a Superb. Obě auta měla emise v normě. Ve zkušebně natáčela Eva Kézrová
Podle Luboše Trnky ze zkušebny TÜV-Süd v Roztokách přijde ale na řadu ještě další část testu, který bude zkoumat, jestli v tom přeci jen nebude hrát roli nějaký softwarový zákrok.
Starší auta se budou testovat nadvakrát – v nejbližších dnech a po úpravě. Úředníci ministerstva dopravy srovnávají zhruba 10 milionů VIN kódů s registrem vozidel.
Konečné číslo naftových škodovek, které mají falešný software, je 106 tisíc. Jejich majitelé budou zváni na svolávací akci. Později i majitelé značky Volkswagen, kteří mají naftový problematický motor s normou Euro 5.
EK chce testy v reálném provozu
Prostor, ve kterém se vozy testují, je hermeticky uzavřený. Teplota v místnosti musí být přesně 23 stupňů. Auto před samotným měřením musí několik hodin stát. Vozy se pak měří několikrát – při různých rychlostech a za různých řidičů.
Pro výrobce je měření emisí v laboratořích, ve specifických podmínkách, mnohem výhodnější, než aby se auta testovala v reálném provozu.
Ministerstvo dopravy otestovalo dva nové vozy z koncernu VW. Chtělo se ujistit, že jsou vozy v pořádku. Více s ministrem Danem Ťokem
To chce ale Evropská komise změnit. Navrhuje zavedení testů emisí aut v reálném provozu od roku 2017. Kvůli skandálu automobilky Volkswagen ale chtějí změnu tohoto systému některé země uspíšit.
„My jsme na jednání ministrů dopravy odsouhlasili, že chceme, aby pracovní skupina rychle došla k výsledku, jak má evropská zkouška vypadat. Myslím si, že tomu tato aféra velmi pomohla. Jakmile budou tyto odsouhlasené testovací procedury udělány, tak my je zapracujeme do zákona a budeme je vyžadovat,“ upřesňuje ministr Ťok.