Ministr dopravy požádal o informace k případu pilota, který pomáhal hasit požár v Hřensku

Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) požádal Úřad pro civilní letectví o předložení nezbytných informací v případu soukromého pilota Jiřího Vlka, který dostal pokutu sto tisíc korun za to, že bez potřebných povolení podnikl osm letů, jimiž chtěl pomoci s hašením letního požáru v Hřensku. Podle ministra je i v tak kritických situacích s ohledem na míru rizika nezbytné respektovat základní předpisy v leteckém provozu.

Praha Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Black Hawk polské Policie zasahuje při požáru v Hřensku

Hašení požáru v Hřensku | Foto: René Volfík | Zdroj: iROZHLAS.cz

Rozhodnutí o udělené pokutě Úřadem pro civilní letectví (ÚCL) zveřejnil pilot na svém facebooku. Úřad ve svém stanovisku poznamenal, že pilot provedl sérii osmi letů v rozporu s pravidly při zásahu integrovaného záchranného systému v Hřensku.

Pokuta 100 tisíc za pomoc při hašení v Hřensku. Soukromý pilot vrtulníku neměl potřebná povolení

Číst článek

„Jedná se o provoz s nutným zvláštním výcvikem, postupy pro specifickou vysoce rizikovou činnost atd., nejedná se tedy o pouhé byrokratické překážky,“ uvedl úřad.

Dále konstatoval, že sice zohledňuje veřejný zájem, nemůže ale přehlížet porušování pravidel stanovených českým právním řádem. „V určitých situacích proto musí pravidla i vymáhat, aby zajistil bezpečnost osob a majetku ve vzduchu a na zemi,“ doplnil.

Vlk serveru iROZHLAS.cz sdělil, že hasiči o pomoc požádali a vše bylo koordinováno profesionálně, přičemž létal v policejní formaci pod vedením šéfa pilotního oddělení Letecké služby policie.

„Nebudeme postupovat jenom formálně. Pokládám za důležité zhodnotit i míru potřebnosti zákroku. Je ale jasné, že i v tak kritických situacích je s ohledem na míru rizika nezbytné respektovat základní předpisy v leteckém provozu,“ řekl v úterý Kupka. Věří, že se najde rozumné řešení zohledňující míru potřebnosti zásahu.

‚Špatný postup‘

Ministr vnitra Vít Rakušan (STAN) doplnil, že při požáru sice byla potřeba každá ruka a každý kus techniky, provoz nad Hřenskem byl ale velmi komplikovaný. „Létaly vrtulníky na německé i české straně. Bylo improvizovaně zřízeno jakési velení leteckého provozu, které předcházelo tomu, aby nedošlo k nějaké tragédii,“ uvedl.

Turisté od soboty znovu mohou na Pravčickou bránu. V Českém Švýcarsku končí i další zákazy

Číst článek

Pilot byl podle něj jedním z prvních, kdo na místě s technikou byli. V tomto smyslu mu patří poděkování, řekl Rakušan. „Ale nějaké základní, elementární postupy v leteckém provozu musí být dodržovány,“ dodal.

Generální ředitel Hasičského záchranného sboru Vladimír Vlček pro iROZHLAS.cz uvedl, že ÚCL jednal zkratkovitě. Měl si podle něj nejdřív vyžádat stanovisko hasičů. „Domnívám se, že ten postup byl principiálně špatný. Samozřejmě se s tím v žádném případě nedá souhlasit,“ řekl webu Vlček.

Požár v Českém Švýcarsku se podařilo hasičům uhasit po 20 dnech. Oheň zasáhl plochu přesahující 1000 hektarů. Policie vyšetřuje událost jako obecné ohrožení.

ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme