Ministerstvo obrany dostane za zbývající letouny L-159 pro Irák 750 milionů korun

Za prodej bitevníků L-159 do Iráku by měl stát dostat 750 milionů korun, což je zlomek pořizovací částky. Dohodlo se na tom ministerstvo obrany s firmou Aero Vodochody, která obchod zprostředkuje. Jakmile vláda dohodu posvětí, Irák ještě musí složit garanci plateb.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Zakonzervované L-159 v hangáru Aera Vodochody

Zakonzervované L-159 v hangáru Aera Vodochody | Foto: Petr Medek

Česko dodá Iráku 15 letadel, z toho 11 je zakonzervovaných a čtyři používá česká armáda.

„Dále k nim dodáváme zbraně a munici,“ doplnil náměstek ministra obrany Jiří Borovec. Takzvané oživení nepoužívaných letounů zaplatí Irák.

Přehrát

00:00 / 00:00

O prodej zbývajících nepotřebných letadel L-159 se zajímala redaktorka Věra Masopustová

Podle bývalého náčelníka generálního štábu Jiřího Šedivého Irák české bitevníky potřebuje:

„Irák je v situaci, kdy skutečně velmi rychle potřebuje provést modernizaci svých vzdušných sil. Letadla L-159 jsou ideální na vedení vzdušné podpory, kdy je potřeba mrštné, dobře vybavené letadlo.“

Prodejem letadel, která Aero Vodochody odkoupí od ministerstva obrany, kontrakt s Iráckou stranou nekončí.

„Dalšími částmi jsou dodávky pozemního vybavení, náhradních dílů, výcvik pilotů a pozemního personálu. To bude realizováno v rozmezí zhruba dvou a půl následujících let,“ popsal prezident společnosti Aero Vodochody Ladislav Šimek.

Letoun L-159 ALCA složený na kamionu | Foto: Michal Trnka

Celková hodnota kontraktu mezi Irákem a Aerem Vodochody je podle něj v řádech miliard korun. V jednání je teď i odkup zahraničních licencí na některé technologie, kterými jsou bitevníky vybavené. Jde například o americkou navigaci.

Podzvukový letoun L-159 Alca vyvinula společnost Aero Vodochody v 90. letech. Ministerstvo obrany za konzervaci strojů v letech 2006 až 2013 zaplatilo asi 260 milionů korun.

Aero Vodochody proto musí získat licence od jejich amerických, britských a italských vlastníků. Podle ministra obrany za hnutí ANO Martina Stropnického by to neměl být problém. Připomněl obdobu při prodeji letadel americké firmě Draken.

„Nevidím žádný zřetelný důvod pro to, aby se licenční řízení zadrhla. Vzhledem k tomu, jaká je to priorita mezinárodní bezpečnosti, včetně participace například USA.“

Pokud prodej schválí, přibude práce

Náměstek Borovec také počítá s dalšími nepřímými dopady na českou ekonomiku:

Přehrát

00:00 / 00:00

Bývalý náčelník generálního štábu Jiří Šedivý mluvil k prodeji přebytečných L-159 Iráku

„Počítáme se zhruba 255 miliony korun jako podporu zaměstnanosti. Aero Vodochody bude mít v souvislosti s tímto kontraktem práci po cirka 100 zaměstnanců. A v návaznosti na to bude mít dalších 37 firem dodávky v objemu asi 600 milionů korun, což odpovídá zaměstnanosti asi 250 lidí na dva roky.“

Jednání o podmínkách prodeje trvaly několik měsíců. Hlavním zádrhelem byla především cena za letadla, která armáda používá a které by tak mohly být do Iráku dodány velmi rychle.

Obchod ještě může zkomplikovat řada faktorů. Třeba nestabilní situace v Iráku a v té souvislosti i pojištění od státem vlastněné exportní pojišťovny EGAP.

Věra Pfeifferová, Matěj Skalický, Petra Hosenseidlová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme