Ministerstvo radí, jak si zajistit dovolenou bez starostí
Přestože se situaci postupně zlepšuje, Česká obchodní inspekce pořád eviduje dost případů, kdy cestovní kanceláře poruší některou zákonnou povinnost. Konkrétní čísla: inspektoři loni zkontrolovali 168 cestovních kanceláří a agentur a u třetiny z nich zjistili nějaké pochybení.
Celkem v 56 případech porušily loni cestovní kanceláře jednu nebo více povinností stanovených zákonem. Tradičním nešvarem je uvádění neúplné ceny zájezdu, říká šéf České obchodní inspekce Jan Štěpánek.
„Zásadně je potřeba, aby spotřebitel byl seznámen s konečnou cenou. Některé praktiky cestovních kanceláří tkví v tom, že víceméně dají určitou cenu a k ní připočítávají různé příplatky, jak palivové, tak i další,“ řekl Jan Štěpánek.
Některé cestovní kanceláře také poskytovaly nepravdivé informace nebo zatajovaly důležité údaje. Upřednostňujte osobní kontakt s cestovní kanceláří, radí ředitelka odboru cestovního ruchu ministerstva pro místní rozvoj Jitka Fatková.
„Je důležité nechat si ukázat potvrzení o tom, že cestovní kancelář je pojištěna proti úpadku. Mnozí klienti nevědí, že na to mají právo,“ uvedla Jitka Fatková.
Důležité taky je si důkladně prostudovat kompletní smlouvu s cestovní kanceláří.
Čtyři a půl milionu cest ročně uskuteční Češi do zahraničí. Asi v polovině případů k tomu využijí služeb cestovní kanceláře. Ministerstvo pro místní rozvoj proto spustilo kampaň Dovolená bez starostí. V jejím rámci nechalo vytisknout 50 tisíc informačních brožur s deseti nejzákladnějšími radami, kterými by se měl každý zákazník cestovní kanceláře nebo agentury řídit. Informace jsou k dispozici také na internetu a sociální síti Facebook.