Ministerstvo se ke starému registru nevrátí. Dodavatel prý odstranil chyby

Ministerstvo dopravy otočilo a na starý registr vozidel nepřejde. Podle šéfa resortu Pavla Dobeše by cesta zpět nevedla k výraznému zlepšení. Nový registr vozidel se od začátku týdne potýká s problémy. Někde nefunguje vůbec, jinde je oproti původnímu systému pomalejší. Dodavatelské firmě ATS-Telcom se ale podle ministerstva podařilo po čtyřech dnech systém vylepšit.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Ministr dopravy Pavel Dobeš

Ministr dopravy Pavel Dobeš | Zdroj: ČTK

Ministr dopravy Pavel Dobeš řekl, že systém funguje a je třeba jen odstranit chyby. Celý den nechal sledovat provoz na registru vozidel na pražském Jarově soudním znalcem a dvěma exekutorskými ověřovateli a jejich verdikt v 17 hodin zněl: systém je funkční.

Dobeš si pochvaloval, že ultimátum, které včera dal dodavateli, zafungovalo a aplikace se během noci výrazně zrychlila. Přesto nový systém má a i do budoucna bude mít daleko pomalejší odezvu než původní terminálová aplikace.

Je to dáno odlišnou technologií, kterou si ministerstvo pro centrální registr aut objednalo. V dalších dnech bude nutné z nového systému vyčistit chyby, které se tam zanesly údajně ze staré databáze a které způsobily problémy na úřadech.

Přehrát

00:00 / 00:00

Mluvčí Česmadu Bohemia Martin Felix mluví o problémech s registrací vozidel v Ozvěnách dne na Radiožurnálu.mp3

„Popis problémů a toho, jakým způsobem se projevovaly, vypadá na zcela neuvěřitelnou míru amatérštiny a absenci zcela nejzákladnějších postupů, zejména třeba toho, že ten systém vypadá, jako kdyby nebyl vůbec před spuštěním odzkoušen, nebyla provedena žádná zátěžová testování, nebyl vůbec proveden nějaký audit, který by ověřil, jestli ten systém vůbec může být spuštěn do ostrého provozu,“ řekl publicista Daniel Dočekal.

Podle ministerstva dopravy nicméně testy proběhly.

Varianta návratu k původnímu systému je podle Pavla Dobeše už jen hypotetická a ministerstvo by o ní uvažovalo jen v případě úplného pádu aplikace.

„Řada těch informací tam byla v minulosti vložena bohužel chybně a špatně. Z toho důvodu ve chvíli, kdy došlo k migraci dat to nového centrálního systému, tak je třeba odladit chyby, které v centrálním registru za posledních dvacet let byly bohužel učiněny. A z toho důvodu je také třeba, abychom odladili to, co je na velkých technických průkazech nebo jiných dokumentech, aby bylo správně v databázi,“ uvedl ministr.

Jeho náměstek Miroslav Drobný nicméně připustil, že kdyby se objevily další technické problémy ze strany dodavatele, v pondělí by bylo možné nastartovat starý systém.

Přehrát

00:00 / 00:00

Náměstek ministra dopravy Miroslav Drobný a publicista Daniel Dočekal mluví o problémech registru vozidel ve Stalo se dnes na Radiožurnálu.mp3

Nefungující registr vozidel způsobil už dost vážné problémy nejen lidem, kteří třeba nemohou odjet na dovolenou, protože nemají přihlášené auto, ale propadu prodeje se bojí i obchodníci a ztráty počítají také dopravci.

„Zatím nemám přesná čísla, kolika dopravců se to týká, ale už jsem s některými mluvil. Nový tahač, který je objednán půl roku dopředu a teď měl tu smůlu, že zrovna přišel a stojí na dvoře, tak podle jejich sdělení denně na přímých nákladech přicházejí zhruba o dva až 2,5 tisíce korun,“ řekl mluvčí Česmadu Bohemia Martin Felix.

Nepřímé náklady, například to, že řidič zůstane doma a zaměstnavatel mu musí zaplatit, podle jeho slov činí 10 až 12 tisíc korun, přičemž někteří dopravci budou žádat po ministerstvu dopravy náhradu.

Martin Drtina, Jan Richter, Eva Presová, Jan Bumba Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme