Ministerstvo školství dalo přes 800 tisíc korun na moderní výuku matematiky
Na českých školách by se měla výrazně rozšířit matematika vyučovaná moderním způsobem. Ministerstvo školství poskytlo 800 tisíc korun na školení učitelů podle úspěšné metody profesora Hejného. Podle úředníků má tento způsob výuky u dětí velký úspěch.
Metoda profesora Milana Hejného se od tradiční výuky zásadně liší.
„Učitel dá ve vyučování problém a žáci sami objeví vzorečky, postupy, věci, které v tradičním vyučování dává učitel. Objevování dělá dětem ohromnou radost a to nejen těm špičkovým, i slabším žákům dělá velikou radost,“ vysvětluje pedagog.
Podstatou originální metody výuky je tedy proměna učitele z předkladatele definic, pouček a vzorců na moderátora, který umožní žákům diskutovat. „Učitel, který je zvyklý vykládat, upozorňovat na chyby a tak dále, musí toto všechno zapomenout a stává se pouze manažerem hodiny,“ dodává Hejný.
Učitelé ale na tento přístup nejsou zvyklí, a semináře jsou proto téměř nutností.
„Nesmí dětem napovídat, musí je skutečně nechat, aby si tím intelektuálním úsilím prošly, aby udělaly chybu, aby se nebály udělat chybu, aby viděly, že každá chyba vede i k dobrému cíli, že se přes tu chybu zase rozvíjejí,“ upozorňuje školitelka z týmu profesora Hejného Darina Jirotková.
Obsahem seminářů je například metoda krokování, kdy se budou učitelé aktivně seznamovat s výukovým prostředím, které žáky už od první třídy vede k lepšímu porozumění sčítání a odčítání v oboru celých čísel.
Děti se učí vzájemně
Prostředí krychlových staveb zase pomáhá k rozvoji prostorové představivosti a dává žákům větší schopnosti při komplikovanějších mentálních operacích. Na jednorázové školení může přijít až 330 učitelů.
Teď na něj navíc přispěl i resort školství. „Nám se líbí, že žáci se vlastně učí vzájemně od sebe, že učitel je takový koordinátor, jenom usměrňuje výuku, nemá zde vůdčí roli. A to ale platí o každém předmětu, to není jenom v matematice, protože já jsem viděla podobné výuky i v českém jazyce a bylo to stejně úžasné,“ říká Jiřina Tichá z ministerstva.
Výsledky žáků, se kterými pedagogové pracují moderním způsobem, jsou podle ní povzbudivé:
„Je potřeba, aby učitel skutečně dokázal přenést své znalosti a zkušenosti na žáky, aby je to bavilo. A myslím si, že je jedno, jakou metodu zvolí, i když tato metoda tedy dosahuje daleko lepších výsledků.“