Ministr Bárta jede na Ústecko. Kvůli dálnici D8 a jezu

Nedostavěný úsek dálnice D8 přes České středohoří bude zřejmě stěžejním tématem dnešní návštěvy ministra dopravy Víta Bárty v Ústeckém kraji. Podívá se i na další problematické dopravní stavby v regionu. Na místě si chce ujasnit, zda je zařadí či nezařadí na seznam staveb, které jeho ministerstvo zastaví, aby ušetřilo peníze ze státního rozpočtu.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Ministr dopravy Vít Bárta (Věci veřejné) | Foto: Tomáš Adamec

Kvůli nedostavěnému úseku dálnice D8 se ministr dopravy setká nejen s hejtmankou Ústeckého kraje Janou Vaňhovou a primátorem Ústí nad Labem Janem Kubatou, ale i se starosty obcí, kterými kvůli chybějícím několika kilometrům dálnice projíždí denně tisícovky kamionů.

Přehrát

00:00 / 00:00

Primátor Ústí nad Labem Jan Kubata v Ranním interview Radiožurnálu.

„Oceňuji, že nechce rozhodovat od stolu a jede se sám fyzicky na stavby podívat. Budeme argumentovat tím, že to není jenom o penězích, ale že to je i o lidských životech, které každý měsíc na této komunikaci vyhasínají,“ říká primátor Ústí nad Labem Jan Kubata. Podle něj potřeba stanovit jasný plán s jasnými stavebními a územními povoleními.

„Problém D8 není v tom, že se staví draho. Stavba je velmi komplikovaná,“ podotýká Kubata s tím, že D8 má navíc hlavně legislativní problémy. „Očekávám od pana ministra, že se dohodneme na nějakém rozumném postupu, aby byla stavba v reálném čase dostavěna.“

Nezbytnost dokončení staveb

Že přímo na místě ministr Bárta pochopí nezbytnost dokončení staveb, věří i hejtmanka Vaňhová. „Slibuji si, že pan ministr a ministerstvo dopravy udělá všechny právní a legislativní úkony tak, aby ve veřejném zájmu tuto stavbu dostavěli,“ říká Vaňhová. Podle ní si už takto rozestavěná stavba zaslouží své dokončení.

Přehrát

00:00 / 00:00

O program ministrovy cesty na Ústecko se zajímala redaktorka Dagmar Cestrová

Dostavbu dálnice přes České středohoří ohrožuje nejen nedostatek peněz od státu, ale i desítky žalob ekologických sdružení, kterým vadí, že se při plánování dálnice dostatečně nemyslelo na ochranu přírody v chráněné krajinné oblasti.

Naposled uspěly Děti Země, na základě jejichž žaloby ústecký krajský soud kvůli procesním vadám zneplatnil územní rozhodnutí. Čeho chce toto sdružení soudní cestou dosáhnout, sdělil Radiožurnálu jeho předseda Miroslav Patrik.

Žaloby ekologických sdružení

„Doufáme, že do budoucna se jiné dopravní stavby vyvarují těmto chybám, a vidím to jedině tak, že úředníci, kteří porušovali zákony, budou potrestáni, stejně jako investor, který nezvládá tu dopravní infrastrukturu."

„A vidíme to neustále každé tři měsíce, když se říká, že nejsou peníze na 400 rozestavěných staveb. Kdo ty rozestavěné stavby udělal? Investor, samozřejmě,“ dodává Patrik.

Přehrát

00:00 / 00:00

Hejtmanka Ústeckého kraje Jana Vaňhová (ČSSD) ve Světě o deváté.

Záležitostí se zabýval i Úřad ombudsmana a v analýze mimo jiné připomněl, že v roce 1999 byla z ekologického hlediska jako nejlepší varianta vyhodnocena čtyřpruhá silnice, která by vedla okolo Českého středohoří přes Mostecko.Tato varianta se však prý nedočkala plnohodnotného posouzení.

Vracet se k více jak deset let starému rozhodnutí už ale podle Vaňhové nemá cenu. „Dnes stojíme před dokončením čtyřkilometrového úseku,“ zdůrazňuje. Jako optimální pro dokončení by považovala rok 2012 nebo 2013. „Ale nerada bych občanům tento termín slibovala jako konečný,“ dodává Vaňhová.

Dálnice D8 bude první ministrovou zastávkou. Pak zamíří do Ústí nad Labem, protože tamní nedokončená hráz s důležitou komunikací se má stát dalším kandidátem na zastavení prací.

V Děčíně pak Vít Bárta navštíví místo, kde se už roky plánuje stavba jezu na Labi. Stát do něj chce investovat čtyři miliardy. O celoroční splavnění řeky usilují rejdaři, proti nim ale stojí ochránci přírody.

Martina Mašková, Věra Pfeifferová, Dagmar Cestrová, Petr Král, Marika Táborská, ak Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme