Ministr dopravy Žák chce od ředitelů státních firem popsat jejich způsob hospodaření

Ministr dopravy Zdeněk Žák se dnes sejde s osmi řediteli státních firem. Bude od nich chtít vědět, jak tyto firmy nakládají se státními penězi. Když se na totéž ptal minulý týden vedení Českých drah, skončilo to odvoláním zbytku dozorčí rady a nakonec také generálního ředitele Petra Žaludy. Mezi na dnešek pozvanými je například šéf Řízení letového provozu Jan Klas.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Ministr dopravy Zdeněk Žák

Ministr dopravy Zdeněk Žák | Foto: Filip Jandourek

Ministr vyjádřil podiv nad tím, že jeho záměr sejít se s řediteli státních firem vyvolal takový ohlas. „Považuji za běžný styl práce komunikaci s řediteli. Ti v minulosti neměli zcela jasné zadání ze strany státu a potom se stát mnohdy divil, jak ty firmy hospodařily a jak to s nimi dopadlo,“ říká.

Pozornost vzbuzuje především setkání s Janem Klasem, šéfem Řízení letového provozu. Spekuluje se totiž, že ho chce Žák odvolat.

„Mně na něm nevadí vůbec nic. Já se k němu stavím jako úplně ke všem ostatním ředitelům a mám na něj úplně stejné otázky. Samozřejmě za tu dobu, co jsem v pozici ministra dopravy, už přece jen o těch firmách něco vím,“ tvrdí Žák a pokračuje:

Přehrát

00:00 / 00:00

Hostem Ranního interview na Radiožurnálu byl ministr dopravy Zdeněk Žák

„Například generálního inspektora drážní inspekce se budu ptát, jestli už obnovil prevenci na železnici, jak jsem mu to přikázal poté, co mu to znemožňovali ministerští úředníci. Naopak pana Klase se třeba budu ptát, proč jeho firma Řízení letového provozu má bezkonkurenčně největší náklady ze všech státem řízených firem.“

To ale podle Žáka nemusí ještě znamenat Klasovo pochybení. „Pokud jsou ty náklady vynakládány například na jednu z nejtěžších profesí, které existují na trhu práce, tedy na dispečery řízení letového provozu, pak je to v pořádku. Pokud naopak je to vynakládáno na prebendy manažerům, jak to bylo v Českých drahách, pak je to špatně.“

Změny ovšem ministr chystá i ve svém vlastním resortu. „Já ty lidi postupně rozhýbávám. Velmi těžko se to dá předvídat. Někdy člověk, který vypadal úplně zbytečně, ukáže, že v něm dřímal vnitřní potenciál, a předvede daleko víc než třeba důležitý náměstek. Nějaké změny už jsem udělal, například jsem získal pocit, že nepotřebujeme v naší republice náměstka pro kosmonautiku,“ konstatuje.

Náklady na stavbu dálnic v Česku jsou přehnaně velké, zjistil NKÚ

Číst článek

To, že dělá tak rozsáhlé změny, aniž by vláda, v níž je ministrem, získala důvěru, nepovažuje Zdeněk Žák za problém.

„Bez ohledu na to, jestli jsem tam na hodinu nebo na čtyři roky, mám hájit peníze občanů a zájem státu. Pokud se na Českých drahách manažeři chovali jako na Klondiku a víc než o firmu se zajímali o své vlastní prebendy, myslím, že to vůbec nemá co činit s politickým mandátem,“ vysvětluje svůj postoj a dodává:

„Já bych si rovněž přál, aby se politická situace stabilizovala. Není dobře, když parlament není dlouhodobě schopen přijímat závažná rozhodnutí, ale v žádném případě to neznamená, že přestaneme spravovat stát a hájit zájmy jeho občanů.“

Nikola Bojčev, Kateřina Kozmová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme