Ministr dopravy zvažuje odvolání šéfa Ředitelství silnic a dálnic Čermáka
Ministr dopravy Zdeněk Žák vážně zvažuje odvolání generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) a ředitelů některých odborů na svém ministerstvu. Pokračování stávajícího režimu schvalování uzavírek na dálnici D1 považuje za neúnosné s tím, že nahrává stavebním firmám. Pokud se systém nezmění, přijdou personální změny.
Ministrovi došla trpělivost v souvislosti s 26kilometrovou kolonou před omezením na 81. kilometru naší nejstarší dálnice ve směru na Prahu v neděli vpodvečer. Ředitelství silnic a dálnic se ale brání, že kvůli bezpečnosti nešlo udělat na dálnici dva pruhy.
„To je samozřejmě logický požadavek. Tam, kde to možné je, tak se tohle to děje. V tomto případě to ale nešlo, protože to bylo z důvodu krizového stavu a nebylo možno tam řidiče pustit, protože by došlo k ohrožení bezpečnosti řidičů, kteří by dálnici v daný moment využívali,“ vysvětluje generální ředitel ŘSD David Čermák.
Situaci navíc zkomplikovaly dvě dopravní nehody. V omezení nikdo nepracoval, protože stavbaři čekají na výrobu speciálních dílů, které potřebují na opravu mostu. Ty by měly být hotovy tento týden.
Přesto ministr Žák Ředitelství silnic a dálnic vyčítá, že řidiči nebyli dostatečně dopředu o problémovém místě informováni, ačkoliv se problémy v souvislosti s Velkou cenou MotoGP v Brně očekávaly. Současně se mu nelíbí celý systém, jak jeho podřízení na základě žádosti ŘSD schvalují omezení a uzavírky. Podle ministra způsob schvalování zvýhodňuje stavební firmy a ne řidiče.
Žák: Maximálně stupňuji svůj tlak
Pokud se bude situace z neděle 25. srpna opakovat, zvažuje personální změny, a pozice Davida Čermáka i ministrových podřízených, kteří o omezeních rozhodují, je v ohrožení.
„V ohrožení fatálním, protože buď se jim podaří rychle dosáhnout změny, anebo přijde rychlá personální změna,“ řekl ministr dopravy. Na otázku, jestli zvažuje personální změny v řádech hodin nebo dnů, ministr jednoznačně neodpověděl:
„Já bych to formuloval jinak; že maximálně stupňuji svůj tlak na tyto lidi.“
David Čermák informace o svém případném odvolání nechce nijak komentovat. Ministr ho současně vyzval, aby vytvořil krizový tým, který bude 24 hodin nepřetržitě monitorovat práce v jednotlivých uzavírkách.
„My takový krizový štáb zřídíme. V každém případě už v dnešní době dochází k jasné koordinaci mezi Ředitelstvím silnic a dálnic, ministerstvem dopravy a mezi správci staveb, které za ŘSD kontrolují výkon na jednotlivých stavbách,“ poznamenal Čermák.
Tento štáb by pak pružně a rychle reagoval na aktuální situaci a přizpůsoboval uzavírky tak, aby řidiči v kolonách netrávili čas zbytečně. Když v nich nebudou stavbaři pracovat, mělo by být omezení zrušeno nebo upraveno tak, aby se jezdilo dvěma pruhy.