Ministr upřednostnil politické tlaky, z budoucnosti festivalu jsem nervozní, říká vnučka autorky Thermalu

"Babička by chtěla, aby z Thermalu byla památka. Pouze tak je možné zajistit dlouhodobý dohled nad tím, co se s její architekturou děje,“ říká Marie Kordovská - vnučka autorů stavby, architektů Machoninových. V rozhovoru pro server iROZHLAS.cz reaguje na rozhodnutí ministerstva kultury neprohlásit festivalové dějiště kulturní památkou.

Tento článek je více než rok starý.

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Hotel Thermal v Karlových Varech

Hotel Thermal v Karlových Varech | Foto: Jaroslav Franta

Mezinárodní filmový festival v Karlových Varech začíná až za necelé dva měsíce, okolo jeho hlavního sídla – hotelu Thermal, je ale rušno už nyní. V pátek totiž ministerstvo kultury vydalo rozhodnutí, že brutalistní komplex nebude kulturní památkou. Státní hotel, který čeká rekonstrukce, tak nebude podléhat přísnějšímu dohledu nad stavebními úpravami.

Marie Kordovská - vnučka architektů Machoninových, kritizuje přístup představenstva Thermalu k rekonstrukci stavby | Foto: Pavel Klůs

Proti nakládání se svým dílem dlouhodobě vystupuje Věra Machoninová, která je spoluautorkou stavby (její manžel Vladimír Machonin zemřel v roce 1990). Dnes už 90letá architektka komunikuje s médii pouze prostřednictvím svých vnoučat – Marie a Jana Kordovských.

Ti také založili hnutí Respekt Madam – za architekturu manželů Machoninových, a na nakládání s dílem svých prarodičů upozorňují. Marie Kordovská po pátečním rozhodnutí ministerstva poskytla serveru iROZHLAS.cz rozhovor, ve kterém přibližuje současnou situaci okolo Thermalu i postoj své babičky Věry Machoninové.

Jak jste na rozhodnutí ministerstva kultury reagovala?

Z rozhodnutí ministerstva kultury jsem velmi rozčarovaná. Vzhledem k tomu, jak je architektura mých prarodičů, Vladimíra a Věry Machoninových, oceňována u odborníků, bych ráda věřila tomu, že ministr kultury dá přednost umělecké hodnotě před politickými tlaky a dům ochrání před nekvalitní rekonstrukcí. Zároveň jsem to rozhodnutí ale čekala.

Jaké politické tlaky máte na mysli?

Představenstvo hotelu Thermal, které spadá pod ministerstvo financí a sedí v něm i pravá ruka Andreje Babiše z ANO - Adam Vojtěch, nechtělo, aby se Thermal stal památkou a ostře proti tomu vystupovalo. Celý proces trval dlouhou dobu. Thermal byl nejdříve odbornou komisí ministerstva kultury schválen jako památka a od té doby se k němu jako k památce muselo přistupovat. K oficiálnímu potvrzení nebo zamítnutí památky stačilo pouze osobní rozhodnutí ministra kultury, na to se ale velmi dlouho čekalo.

Karlovarský Thermal letos čeká rekonstrukce, fimový festival by neměla ohrozit

Číst článek

Představenstvo Thermalu si mezitím požádalo o tříměsíční přerušení řízení - tím se také přerušila nutnost k Thermalu přistupovat jako k památce. Během této doby nechalo představenstvo sepsat „anti-posudek", proč by Thermal památkou být neměl. Těsně potom, co se tohle prohlášení odevzdalo a řízení se obnovilo, Daniel Herman Thermal památkou neprohlásil.

Skandální je na tom více věcí, za zmínku ale stojí zejména ignorování vlastní odborné komise Danielem Hermanem a fakt, že zástupci státu, tedy představenstvo, platí takto účelové posudky pro státní majetek. Kde jinde by se měl demonstrovat přístup k významným poválečným stavbám než u budov, které jsou vlastněné státem?

Ministerstvo kultury ve svém zdůvodnění uvádí, že dostatečnou ochranu stavbě zajišťuje její umístění v městské památkové zóně. Podle vás toto opatření pro ochranu hotelu nestačí?

Že nestačí, je zřejmé ze současné podoby hotelu. Ochrana městské památkové zóny se totiž týká pouze exteriéru stavby, a to navíc poměrně vágně. Hotel je v této zóně už poměrně dlouhou dobu, přesto je průběžně upravován provinčními architekty. Při rekonstrukci se dostávají do popředí ekonomické zájmy stavebních firem nebo dodavatelů výrobků, kteří u takto velké zakázky vidí příležitost. Je velmi těžké to uhlídat a prosadit architektonickou a uměleckou hodnotu nad velkým výdělkem. Jediný, kdo je schopen uhlídat, aby všechny tyto tlaky vyústily v krásné prostředí, je přísná památková péče.

Ivan Chadima, předseda představenstva hotelu Thermal, v minulosti uvedl, že by prohlášení komplexu kulturní památkou zkomplikovalo jeho údržbu a rekonstrukci. Každá maličkost by totiž vyžadovala stavební povolení a vyjádření památkářů, nemohlo by tedy kladné rozhodnutí ministerstva ve výsledku hotelu uškodit?

Uznávám, že památková péče by rekonstrukci zkomplikovala. Thermal ale není jednoduchá stavba, kterou by bylo možné jen tak přestavět bez dohledu odborníků. Od soutěže k realizaci hotelu uběhlo 10 let, během té doby Machoninovi dohlíželi na každý detail. Babička osobně kontrolovala výrobu velkoformátových oken nebo jezdila přes celou zemi vybírat ty nejlepší koberce. Bez jasné autority se podobného výsledku nedocílí. Pokud by představenstvo hotelu už od počátku přišlo s výborným architektem a jasně by dalo najevo zájem hotel zrekonstruovat s ohledem na původní záměry Machoninových, možná by to šlo i bez památky.

Hotel Thermal, Karlovy Vary | Foto: Filip Jandourek

Andrej Babiš po svém nástupu do čela resortu financí nastínil představu, že by se komplex mohl rozdělit. V případě pozemku s bazénem pak navrhoval jako ideální řešení odkup „nějakým bohatým šejkem". Je tato varianta stále ve hře?

Toto rozdělení bylo pro babičku nepřijatelné - bazén je míněn jako nedílná součást hotelu, kavárna u bazénu je zároveň z celého Thermalu ta nejkvalitnější stavba. Od prodeje bazénu se sice ustoupilo, představenstvo se ale od té doby vůči bazénu nechová jako řádný hospodář. Nechává ho ležet, popřípadě dělá kontroverzní kroky, které vedou k jeho postupné likvidaci. Jak to je s prodejem Thermalu teď nevím, celý komplex by ale vyňat z privatizačního fondu, a tak by měl zůstat státním majetkem.

Ministerstvo kultury ve svém rozhodnutí rovněž uvedlo, že byl hotel v interiéru i exteriéru upravován, "protože u původní stavby se projevila řada dílčích utilitárních problémů". Jaké problémy má úřad na mysli?

Jako u každého domu je jasné, že se časem objeví problémy. Dílčí opravy, o kterých mluvíte, z velké části hotel poničily. Babička se kvůli těmto rekonstrukcím několikrát soudila, svých autorských práv se ale nedovolala. Těmito úpravami, jež proběhly bez dozoru autora, který ale chtěl mít nad rekonstrukcí dohled, teď ministerstvo operuje.

Hotel čeká po letošním festivalu rekonstrukce, máte informace o tom, jak bude probíhat?

Rekonstrukce je určitě potřeba, přece jenom jde o 40 let starou stavbu, o kterou se nikdy nikdo pořádně nestaral. Machoninovi zároveň v 70. letech používali mnoho nových materiálů a atypických výrobků.

Bazén karlovarského Thermalu zůstává prázdný. Klidné místo ale letos využívají filmaři

Číst článek

Co se současné rekonstrukce týče, je to dost podobné, jako doposud. Při výběru projektanta zvítězila nejlevnější nabídka VPÚ Deco. Tento projekt přinesl průměrné stavební řešení. O architektonické čistotě, šetrnosti k původnímu duchu a citlivosti nemůže být řeč. Doposud také není jisté, kdo je architektem rekonstrukce, pokud tedy nějaký architekt vůbec je. Představenstvo sice operuje architektem Zdeňkem Žilkou, zároveň ale tvrdí, že on není autorem projektu.

Bez absolutního nasazení výborného architekta, ale projekt nemůže dopadnout dobře. Jsem si jistá, že veřejnost dnes Thermal nemá ráda právě kvůli sérii nevydařených oprav. Ve své původní podobě byl Thermal dechberoucí a myslím si, že kvalitní rekonstrukce, která by respektovala původní záměry mých prarodičů a umělců, kteří s nimi spolupracovali, by mu tohoto ducha pomohla navrátit.

Úřad mimo jiné zpochybňuje autenticitu vlastní architektonické formy hotelu. Mluví o „nesporné intenzivní inspiraci stavbou kongresu a administrativní budovy v novém hlavním městě Brazílie od architekta Oscara Niemeyera". Co tím má ministerstvo na mysli a z čeho vychází? Reagovala nějak na tato slova vaše babička?

Já vůbec nevím, co tímhle ministerstvo myslí. Nerada bych zde tvrdila, že se prarodiče vůbec neinspirovali dalšími stavbami - ostatně to tak dělají všichni architekti - ale „nesporná intenzivní inspirace" se mi zdá přitažená za vlasy a odborně nepodložená. Soutěž na Thermal měla jasné zadání a odbornou porotu, která by nenechala vyhrát Niemeyerův plagiát. Od té doby byl navíc Thermal mnohokrát zkoumán odborníky. Sama jsem s některými z nich v kontaktu, navíc jsem si o Thermalu přečetla mnoho knih a posudků, napsala o něm svojí bakalářku, ale tohle jsem poprvé slyšela až teď.

Hotel Thermal, Karlovy Vary | Foto: Filip Jandourek

Připomíná mi to spíše zoufalé hledání výmluv, proč neprohlásit odborně uznávanou stavbu za památku. Mimochodem, když už s těmito výroky operujeme, památkou je třeba i Petřínská rozhledna, která je okopírovanou Eiffelovkou a je tak i popsána v památkovém katalogu: „Prvotním podnětem se stala návštěva Klubu českých turistů na světové výstavě v Paříži v r. 1889 a inspirace Eiffelovou věží."

Společně s bratrem jste založila hnutí Respekt Madam – za architekturu manželů Machoninových, přivedl vás k založení právě Thermal? A jaké aktivity podnikáte?

Ano, Respekt Madam jsme založili před dvěma lety, v době, kdy Andrej Babiš navrhoval prodat bazén. Od té doby průběžně mluvíme a informujeme veřejnost o architektuře a o příbězích našich prarodičů. Organizujeme přednášky, diskuse, koncerty a komentované prohlídky hotelu. Po určitou dobu jsme se snažili komunikovat i s představenstvem hotelu, po čase jsme ale získali pocit, že naše žádosti o výběr kvalitního architekta a pravidelné konzultace s ateliérem Alfa (původní ateliér manželů Machoninových, pozn. red.) nebudou vyslyšeny, a tak schůzky s představenstvem postupně ustaly.

Spolupracujete s vedením filmového festivalu?

Festival nás poslední dva roky zařadil do svého doprovodného programu, a tak jsme mohli dělat komentované procházky hotelem a další akce přímo během festivalu. To se setkalo s velkým ohlasem - až příliš velkým, museli jsme poměrně hodně zájemců o prohlídky odmítat, protože už 80 členné skupiny jsou velmi těžko uhlídatelné. Letos to ale nevypadá příliš nadějně - ne ze strany festivalu, ale ze strany hotelu. V Thermalu se změnila ředitelka, která na žádost festivalu o možnost organizování prohlídek nezareagovala (přestože jsme s původním ředitelem byli domluveni). Zároveň představenstvo hotelu nesnáší nejenom celý dům, ale i jakýkoliv náznak, že jde o cennou stavbu, a tak to v současné situaci nevidíme příliš pozitivně. Uvidíme, jak to celé dopadne.

Z čeho usuzujete, že představenstvo hotelu budovu nesnáší?

V první řade mi to Chadima (předseda představenstva, pozn. red.) několikrát osobně říkal, a za druhé se v tomto smyslu vyjádřil i v příspěvku pořadu Reportéři ČT, který se Thermalu věnoval. Říká tam něco jako: "do té rekonstrukce už jsme tak vložili dostatek energie, víc než si ten dům zaslouží".

Jaké by podle vaší babičky bylo ideální řešení, jak stav hotelu a jeho budoucí údržbu řešit?

Babička by chtěla, aby z Thermalu byla památka. Pouze tak je možné zajistit dlouhodobý dohled nad tím, co se s její architekturou děje. Problém české památkové péče je, že poválečná architektura se téměř neochraňuje a je tak paradoxně mnohem ohroženější, než stovky let staré stavby.

Zmizel hotel Praha, OD Ještěd v Liberci, teď se bourá telefonní ústředna v Dejvicích nebo Transgas na Vinohradské. Ostatní stavby, jako třeba Thermal, se postupnými rekonstrukcemi mění k nepoznání a původní architektura zaniká. Jedna z mála poválečných staveb, které jsou chráněny, je hotel Ještěd. Postupně se rekonstruuje s úctou k jeho původní architektuře. Od té doby se pravidelně objevuje v módních a designových časopisech nebo na zahraničních webech. Nedávno byl na domovské stránce CNN jako skvělý hotel s výjimečnou architekturou.

Zbourat Transgas? Tragédie, kolega Loos by se upil žalem, říká architekt Aulický

Číst článek

Je podle vás nyní ohroženo i konání festivalu?

Do vztahů festivalu s Thermalem nevidím, ale když sleduji působení představenstva v hotelu, jsem z budoucnosti festivalu poměrně nervózní. Myslím si, že festival je kvalitní akce, která má velký ohlas v zahraničí. Jako takový si zaslouží, aby mu palác, který byl přímo navrhnut pro potřeby jeho konání, byl v reprezentaci české kultury rovným partnerem.

Architektura mých prarodičů je oceňována odborníky i v zahraničí, Thermal je například zařazen v souboru brutalistických staveb #SOS Brutalism, který vede Deutches Architekturmuseum. Databáze vytváří seznam kvalitních brutalistických staveb po celém světě a upozorňuje na jejich stav a míru ohrožení. Bohužel jim teď budu muset napsat, že situace kolem Thermalu se stále nezlepšuje, a tak bude muset i nadále zůstat v sekci "ohrožené stavby".

Daniela Brodcová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme